Vaardigheden

Van scriptie naar studentartikel: een handreiking

Van vakmanschap naar meesterschap

B.F.M. Vulto, P.G.J. Wissink

De hedendaagse rechtenopleiding heeft een sterk positiefrechtelijke inslag: in zowel onderwijs als tentaminering ligt de nadruk op kennis en toepassing van het geldende recht. Wij bepleiten een herziening van het curriculum, waarin meer aandacht is voor academische vorming en vaardigheden en die 'zelfredzaamheid in het recht' bevordert.

Opinie | Redactioneel
december 2017
AA20170959

Vorm of inhoud: de annotatie als wetenschappelijke publicatie?

H.B. Krans

Post thumbnail

De annotatie wordt niet zonder meer als wetenschappelijk gewaardeerd. Noten zijn er echter in diverse soorten en verschillende smaken. Betoogd wordt dat niet de vorm, maar de inhoud van de noot beslissend is voor de vraag of het een wetenschappelijke publicatie is. Dat moet evenzeer gelden voor artikelen en andere soorten publicaties.

Perspectief | Reeks ´De waarde van de annotatie´
maart 2017
AA20170237

Waarom (basis)kennis van AI onontbeerlijk is voor juristen

B.H.M. Custers, F. Dechesne, T.J. de Graaf, A.C.M. Meuwese, I.S. Wuisman

Post thumbnail

Wat kan en moet de aankomend jurist met artificiële intelligentie (AI)? Deze bijdrage geeft antwoord op die vraag door uitleg te geven over wat AI nu precies is, op welke manieren deze technologie het recht raakt en welke mogelijkheden, van basiskennis tot specialisatie, dit oplevert voor de nieuwe generatie juristen.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2021
AA20211136

Waarom moeilijker schrijven terwijl het makkelijker kan? Man en paard in juridische teksten!

L.A.G.M. van der Geld

Lucienne van der Geld noemt man en paard in deze column, waarin zij pleit voor helder en eenvoudig taalgebruik in juridische documenten die gewone burgers moeten kunnen begrijpen.

Opinie | Column
mei 2023
AA20230331