Staats- en bestuursrecht

Resultaat 1441–1452 van de 1923 resultaten wordt getoond

Nawoord op de reaktie van mr. R. Barents

J.M. Gerretsen, J. Melis

Nawoord van de redactie op de reactie van Mr. R. Barents, die de redactie enkele feitelijke en juridische fouten verweet.

Opinie | Reactie/nawoord
september 1989
AA19890726

Nawoord over Dienstweigeren en Vluchtelingenstatus

T.P. Spijkerboer

Nawoord bij een reactie op een artikel dat ging over de verhouding tussen dienstweigering en de vluchtelingenstatus en waarbij meerdere vragen van mensenrechtelijke aard aan de orde komen.

Verdieping | Verdiepend artikel
april 1989
AA19890259

Nawoord: het nieuwe Wetboek van Strafvordering voor de Nederlandse Antillen en Aruba

S. van Gessel, M.F.J. Haak

Naschrift bij een eerdere reactie over het nieuwe wetboek van strafvordering waarbij het concordantiebeginsel uit het statuut aan de orde komt.

Opinie | Reactie/nawoord
februari 1997
AA19970084

Ne bis in idem

P.W.C. Akkermans

Afdeling geschillen van bestuur Raad van State (AGRvS) 19 augustus 1988, ECLI:NL:RVS:1988:AN0101, nr. G02.88.0019.-189E.88, AB 1988, nr. 514 met nt. PJS. In deze bestuursrechtelijke uitspraak en bijbehorende annotatie staat een herhaalde aanvraag/ verzoek van een burger aan een overheidsorgaan centraal. I.c. gaat het om vrijstelling van de dienstplicht. In de noot wordt ingegaan op de algemene leerstukken van ontvankelijkheid, toegang tot de administratieve rechter en bescherming tegen de overheid.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
februari 1989
AA19890147

Necrologie van een gedoogconstructie

W.J. Veraart

De gedoogconstructie van CDA, VVD en PVV is ter ziele. Geldt hetzelfde voor de gedogende houding van Mark Rutte ten opzichte van het discriminerende meldpunt voor Midden- en Oost-Europeanen?

Opinie | Column
mei 2012
AA20120365

Nederland narcostaat 2.0

Over de paradox van een land dat op het eerste oog niet de uitstraling heeft van een narcostaat en het tegelijkertijd wel is

S. Brinkhoff

Post thumbnail

    In deze bijdrage wordt, met gebruikmaking van een nieuwe definitie van het begrip narcostaat, geconcludeerd dat Nederland als Narcostaat 2.0 kan worden aangemerkt. Een land waar op het eerste oog de grootschalige productie en distributie van narcotica weinig zichtbaar en voelbaar is, maar waar paradoxaal genoeg bij nadere bestudering toch blijkt dat aan alle componenten van de definitie van een narcostaat wordt voldaan. Vervolgens wordt ingegaan op het nut en de noodzaak om Nederland zo te framen.

    In het nieuws

    Spraakmakers

    Sven Brinkhoff, de auteur van het artikel 'Nederland Narcostaat 2.0’ is op 8 juni te gast bij Spraakmakers om te praten over dit onderwerp. In deze radiotalkshow op NPO Radio 1 ontvangt Ghislaine Plag bevlogen gasten die je nét even anders naar het nieuws laten kijken. (NPO Radio 1, 9:30-11:30) De uitzending met Sven Brinkhoff is terug te luisteren op NPO Radio 1.

    Opinie | Opiniërend artikel
    juni 2022
    AA20220466

    Nederlandse besluitvorming rond deelname aan VN vredesoperaties; manoeuvreren tussen de internationale rechtsorde en het Nederlandse staatsrecht

    J.M.P.H. Noortmann

    Opnieuw levert Nederland een militaire bijdrage aan een VN vredesoperatie namelijk de United Nations Mission in Ethiopia and Eritrea (UNMEE). De Nederlandse regering neemt daartoe het besluit,het parlement wordt ‘slechts’ geïnformeerd. De Sebrenica-affaire en het ‘rapport van de tijdelijke commissie besluitvorming uitzendingen ’(het rapport Bakker) hebben aangetoond dat de (internationale)besluitvorming rond vredesoperaties ondoorzichtig is en de veiligheidsrisico’s toenemen. Met grondwetswijziging van de ‘bepalingen inzake de verdediging’ laat de grondwetgever na de staatsrechtelijke en politieke verantwoordelijkheid bij het parlement te leggen. Dutchbat komt van de regen in de drup.

    Verdieping | Verdiepend artikel
    juli 2001
    AA20010544

    NEN-normen zijn geen algemeen verbindende voorschriften

    R.J.B. Schutgens

    Hoge Raad 22 juni 2012, nr. 11/01017, ECLI:NL:HR:2012:BW0393 (Knooble BV/Staat)

    Annotaties en wetgeving | Annotatie
    oktober 2013
    AA20130762

    Niet alleen wettelijke bepaling doch ook beleidsregels kunnen in cassatie worden getoetst

    J.W. Zwemmer

    Hoge Raad 28 maart 1990, nr. 25.668, ECLI:NL:HR:1990:ZC4258, RvdW 1990, 77 In deze uitspraak formuleert de belastingkamer van de Hoge Raad de volgende regel omtrent de toetsing van beleidsregels in cassatie: Ofschoon beleidsregels geen algemeen verbindende voorschriften zijn, is het, gezien de steeds gewichtiger rol die deze regels spelen in de verhouding tussen overheid en burger, wenselijk dat de interpretatie van deze regels ook in cassatie kan worden getoetst. In afwijking van vroegere jurisprudentie moeten deze regels dan ook als recht in de van art. 99 RO (oud; thans art. 79 Wet RO) worden beschouwd.

    Annotaties en wetgeving | Annotatie
    juli 1990
    AA19900464

    Niet tijdig beslissende bestuursorganen: welke mogelijkheden hebben de rechter en het parlement?

    B.P. Martens

    Post thumbnail Bestuursorganen overschrijden beslistermijnen nogal eens. Sinds 2009 heeft de bestuursrechter de mogelijkheid om een dwangsom te verbinden aan een uitspraak waarin is geoordeeld dat een bestuursorgaan een besluit moet nemen binnen een door de rechter bepaalde termijn. Deze dwangsommen lijken in de praktijk echter lang niet altijd te werken. In deze bijdrage wordt onderzocht of er wellicht alternatieve mogelijkheden zijn die ervoor zorgen dat bestuursorganen wel tijdig besluiten nemen. In het bijzonder zal worden ingegaan op enkele bestuursorganen waar meer structurele problemen lijken te spelen.

    Opinie | Opiniërend artikel
    november 2023
    AA20230850

    Nietige Nederlanders. En de niet-nietige Nederlandse Ayaan Hirsi Ali-Magan

    L.J.A. Damen

    Hoge Raad 30 juni 2006, nr. R05/127HR, ECLI:NL:HR:2006:AV0054, LJN: AT7542, AB 2006, 335 m.nt. R. Ortlep, JB 2006, 242, JV 2006, 314 m.nt. H.U. Jessurun d’Oliveira naturalisatie-KB met onjuiste personalia nietig of alleen intrekbaar?; rechtszekerheid; overgangsrecht bij nieuwe wetgeving; Hoge Raad om ten opzichte van uitspraak Naif?; gelijkheidsbeginsel; tweede Kamer als pseudo-bestuursorgaan of pseudo-rechter?

    Annotaties en wetgeving | Annotatie
    januari 2007
    AA20070066

    Nieuwe ‘Orde in de regelgeving’

    J.Th.J. van den Berg

    Post thumbnail Tegenover een parlement dat gebrekkige aandacht toont voor de constitutionaliteit van de wetgeving, staat een rechterlijke macht die zich lang niet altijd meer door de wet alleen laat leiden. Vooral in de politiek is de irritatie over het handelen van de rechter toegenomen, waarop rechters opmerkelijk defensief reageren. Tijd om te waken voor overdrijving, maar ook voor nieuwe concentratie op waarde en inhoud van de wet.

    Verdieping | Verdiepend artikel
    oktober 2020
    AA20200864

    Resultaat 1441–1452 van de 1923 resultaten wordt getoond