Onderwijs

Tentameninterpretatie

R.J.B. Schutgens

In deze column vraagt Roel Schutgens zich af wat een redelijke tentameninterpretatie is. De beroemde Haviltex-formule biedt hierbij uitkomst.

Opinie | Column
december 2013
AA20130928

The unbearable richness of (some) colleges I

E.H. Hondius

In deze column beschrijft Hondius kort de financiële geschiedenis van Trinity College verbonden aan de Universiteit van Cambridge.

Opinie | Column
maart 2009
AA20090165

The unbearable richness of (some) colleges II

E.H. Hondius

Vervolg op een column in het maart-nummer van Ars Aequi over de grote rijkdom van enkele buitenlandse rechtenfaculteiten. In deze column staat New York University (NYU). Deze universiteit is in betrekkelijk korte tijd uitgegroeid tot een pretentieuze universiteit met gelijke rijkdom. In deze column wordt kort beschreven hoe de rechtenfaculteit en daarmee NYU door middel van een pastafabriek zeer rijk werd.

Opinie | Column
april 2009
AA20090233

To be or not to be

Over hbo-juristen, (g)een toga en wat ze eigenlijk zouden moeten doen

E. van de Luytgaarden

Post thumbnail Slotartikel over de verschillen tussen HBO- en WO-juristen waarbij de auteur met name de meningen van de eerdere auteurs analyseert en zijn eigen visie hier op loslaat.

Opinie | Opiniërend artikel
december 2008
AA20080912

Toegang tot het recht

Schrijfhulp bij de ontwikkeling van een vakgericht perspectief in teksten van eerstejaars studenten

G. van de Ven

Of het nu gaat om juridische docenten of docenten Nederlands: alle gaan ervan uit dat de informatie in een schrijftaak (bijvoorbeeld een juridisch essay) de studenten echte schrijfhulp biedt. Maar is dit wel zo? Of is de studentenhulp eigenlijk een verkapte vorm van docentenbelang? En, wat betekent dat eigenlijk: echte schrijfhulp?

Perspectief | Perspectiefartikel
mei 2003
AA20030405

Towards a European Law School?

L. van Binnebeke, R. Smith

In dit artikel wordt ingegaan op een conferentie gehouden ter ere van het tweede lustrum van de Maastrichtse rechtenfaculteit komen de vragen aan de orde of het wenselijk is om te komen tot een `European Law School´ en of er voldoende `ius commune´ is om het curriculum te vullen. In het artikel wordt betoogd dat dat een European Law School geen bestaansrecht heeft.

Perspectief | Perspectiefartikel
april 1992
AA19920204

Tussen webles en kopieermachien

R.J.B. Schutgens

Ouderwetse hoorcolleges, hebben ze nog wel zin? Zeker wel, vindt Roel Schutgens. Als was het alleen maar om de prachtige herinneringen die je eraan overhoudt.

Opinie | Column
oktober 2013
AA20130749

Uitgangspunten van een rechtsvergelijkende theorie: een paradigma voor de lage landen

Th.M. de Boer

In de theorie van de rechtsvergelijking wordt nog heftig gedebatteerd over fundamentele vragen. Wat is rechtsvergelijking, en wat niet? Wat is het doel of nut van rechtsvergelijking? Welke methoden moeten er in rechtsvergelijkend onderzoek worden gehanteerd? Zolang de theoretici niet een zekere mate van overeenstemming over de uitgangspunten hebben bereikt, bevindt de rechtsvergelijking zich nog in een 'pre-paradigmatische fase'. In dit artikel wordt onderzocht hoe ver we gevorderd zijn met de ontwikkeling van een aannemelijke rechtsvergelijkende theorie.

Bijzonder nummer | Rechtsvergelijking
mei 1994
AA19940303

Unter Professoren

E.H. Hondius

In de Duitse universitaire wereld hebben zich in verleden geschillen voorgedaan tussen verschillende bekende juridische hoogleraren.

Opinie | Column
april 2007
AA20070301

Van juristen die teveel wisten: de wet tweefasenstruktuur en het juridisch onderwijs

G.J.J. Heerma van Voss

‘... opdat Uw oren alsmede Uw geest geen onnutte ballast en geen verkeerde bepalingen opnemen, maar slechts datgene, wat in de praktijk bewezen heeft gelding te hebben. En hetgeen in vroeger tijd voor de vorige generatie ter nauwernood pas na vier jaar mogelijk was, nl. om dan de keizerlijke verordeningen te lezen, daarmede kunt U nu al vanaf het eerste ogenblik, tot zoveel eer en zoveel geluk waardig bevonden, dat U zowel het begin als het einde van het rechtsonderricht bij monde van de keizer deelachtig wordt.’ Keizer Justinianus tot de naar kennis der wetten begerige jeugd in 533. Nu het wetsontwerp tweefasenstruktuur op 10 maart jongstleden de Eerste Kamer is gepasseerd ziet hel er naar uit, dat de juridische opleiding toch in hel keurslijf wordt gedrongen van het vijftien jaar oude model-Posthumus. Hieronder worden de onderwijskundige gevolgen besproken, die daarvan moeten worden gevreesd: het wordt nog moeilijker de studie op een wetenschappelijk en maatschappelijk verantwoord peil te brengen.

Onderwijs
juni 1981
AA19810288

Van vakmanschap naar meesterschap

B.F.M. Vulto, P.G.J. Wissink

De hedendaagse rechtenopleiding heeft een sterk positiefrechtelijke inslag: in zowel onderwijs als tentaminering ligt de nadruk op kennis en toepassing van het geldende recht. Wij bepleiten een herziening van het curriculum, waarin meer aandacht is voor academische vorming en vaardigheden en die 'zelfredzaamheid in het recht' bevordert.

Opinie | Redactioneel
december 2017
AA20170959

Verplichte literatuur kan veel goedkoper

D.J.G. Visser

Artikel waarin de auteur een proces bedenkt waardoor de verplicht voorgeschreven literatuur voor studenten veel goedkoper aangeschaft kan worden en de uitgevers buiten beeld blijven.

Opinie | Opiniërend artikel
oktober 1994
AA19940649