Resultaat 181–192 van de 211 resultaten wordt getoond
J.J.C. Kabel
In dit opiniërende artikel gaat de auteur in op de rechten van de consument in de maatschappij wat betreft nieuwe media. De auteur belicht kwaliteitswaarborgen, toegang tot informatie, medebeslissingsruimte en regels rondom het afnemen van informatie.
Opinie | Opiniërend artikelmaart 1997AA19970146
E.J. Dommering
Op 18 juni 2009 deed het OM een inval bij een journaliste van De Telegraaf waarbij allerlei vertrouwelijke informatie in beslag werd genomen. De journaliste had op basis van geheime bronnen bij de AIVD een artikel gepubliceerd over het weinig degelijke werk van de AIVD. Tegelijk met de inval werd een medewerkster van de AIVD die naar de Telegraaf zou hebben ‘gelekt’ in preventieve hechtenis genomen. In de procedures die volgden, legde het OM stukken over waaruit bleek dat de journalisten van De Telegraaf maanden waren afgeluisterd. De Telegraaf voerde een kort geding om het afluisteren te stoppen en kreeg daarin grotendeels gelijk. In de beklagprocedure vroeg zij teruggave van de in beslaggenomen stukken, maar dat verzoek werd afgewezen. Deze zaak stelt een aantal aspecten van het gebruik van vertrouwelijke (geheime) informatie door de pers en het publiceren van die informatie aan de orde.
Verdieping | Studentartikeldecember 2009AA20090818
D.J.G. Visser
Artikel bij de rode draad 'Recht en reclame' over de zelfregulering in de reclamebranch. Er wordt ingegaan op het fenomeen van de 'ongewenst reclamedrukwerk'-stickers. Waar dit vroeger een bijzonder fenomeen was, is de sticker tegenwoordig alom aanwezig. In dit artikel wordt besproken hoe dit systeem tot stand is gekomen en welke raakvlakken het heeft met het recht.
Overig | Rode draad | Recht en reclamefebruari 1993AA19930086
J.P. Poort, F.J. Zuiderveen Borgesius
Webwinkels zijn technisch in staat om elke consument een andere prijs aan te bieden: online prijsdiscriminatie. Dit artikel bespreekt twee enquêtes over dergelijke praktijken die zijn gehouden onder de Nederlandse bevolking en onderzoekt de implicaties van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voor online prijsdiscriminatie.
Bijzonder nummer | Privacyjuli 2019AA20190580
M. Hagens, J.J. Oerlemans
De bevoegdheid tot het in bulk tappen van de kabel is nieuw in de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017 en heeft tot veel discussie geleid. In dit artikel bespreken de auteurs hoe het Nederlandse stelsel van ‘onderzoeksopdrachtgerichte interceptie’ (bulkinterceptie) en ‘geautomatiseerde data-analyse’ zich verhoudt tot het recht op privacy in de jurisprudentie van het EHRM.
Bijzonder nummer | Privacyjuli 2019AA20190560
Ars Aequi Libri
Alle relevante wet- regelgeving op het gebied van privacy en telecommunicatie. Teksten zoals deze gelden op 1 juli 2020.
9789493199101 - 07-09-2020
A.C.M. Nugter
Dit artikel handelt over ‘Caller ID’, een nieuwe ontwikkeling is telefoons. Deze extra faciliteit houdt in dat degene die wordt gebeld op zijn toestel het nummer ziet verschijnen van degene die hem belt. Een ongecensureerde invoering van van Caller ID kan op gespannen voet staan met de bescherming van de privacy in het telefoonverkeer. In dit artikel wil ik met name aandacht schenken aan de relatie Caller ID - privacybescherming. Daartoe wordt in dit artikel allereerst nader omschreven wat Caller ID nu eigenlijk inhoudt en wat de introductie van deze techniek betekent voor de privacy van de burger. Vervolgens wordt ingegaan op de wijze waarop in de Verenigde Staten en in Frankrijk met deze problematiek wordt omgegaan. Daarna worden de mogelijkheden tot bescherming naar huidig Nederlands recht besproken. Tot slot komt een recent verschenen Ontwerp Richtlijn van de EEG aan de orde.
Opinie | Columndecember 1990AA19900945
B.J. Koops
De ene eeuw is de andere niet. Privacy in de 21e eeuw vergt dan ook mogelijk andere benaderingen dan privacy in de 20e eeuw. Wat betekent privacy in het huidige tijdperk van alomtegenwoordige data en naadloos verknoopte digitale omgevingen? En hoe kun je in het recht een zo algemeen begrip als privacy concretiseren om het hanteerbaar te maken en tegelijk de nodige flexibiliteit van een algemeen concept te behouden?
Bijzonder nummer | Privacyjuli 2019AA20190532
B. Beems
Het recht kent verschillende instrumenten om de sterke economische machtspositie van grote platformen te beteugelen. Traditioneel kunnen er verschillende rechtsgebieden worden toegepast, zoals het mededingings- en het datarecht. Door de verdienmodellen op datamarkten en recente regelgevende ontwikkelingen lijken de grenzen tussen genoemde rechtsgebieden in toenemende mate te vervagen. Dit kan leiden tot overlappende bevoegdheden van verschillende autoriteiten in de handhaving van Big Tech. Deze bijdrage gaat in op deze overlappende bevoegdheden en mechanismen om deze overlap te stroomlijnen.
Verdieping | Verdiepend artikelmaart 2023AA20230169
R.J.E.H. Creemers
China digitaliseert in hoog tempo. Dit brengt belangrijke economische en maatschappelijke gevolgen met zich mee, waarop de Chinese overheid in toenemende mate reageert door wet- en regelgeving. Deze geeft enerzijds het wereldbeeld en de belangen van het Chinese leiderschap weer, anderzijds pogen regelgevers ook nieuwe uitdagingen aan te pakken waar overheden wereldwijd mee worden geconfronteerd. Deze bijdrage gaat dieper in op de evolutie van wetgeving rond data, en rond de platformeconomie. In het licht van de Rode Draad ‘Buiten Westen’ schetst zij hoe Chinese regelgeving rond technologie kan worden begrepen als deel van een bredere bestuurscultuur.
Rode draad | Buiten Westenjanuari 2025AA20250063
P. de Vries, J. van Wielink
In dit redactionele artikel wordt ingegaan op de problemen die het internet op juridisch gebied met zich meebrengen. Er kunnen zowel strafbare feiten, zoals bijvoorbeeld het online zetten van kinderporno, als auteursrechtelijke inbreuken worden gepleegd. Dit alles kan grensoverschrijdend gebeuren wat de repressie ervan een stuk ingewikkelder maakt.
Opinie | Redactioneelnovember 1997AA19970775
M. van Delft-Baas
Deze rechtsvraag behoort tot de rode draad 'Recht en reclame' waarbij een aansprakelijkheidsvraagstuk over een reclame voor een autao aan de orde komt alvorens de reclame op televisie verschijnt.
Overig | Perspectief | Rechtsvraag | Rode draad | Recht en reclamemaart 1993AA19930215