Vind een bijzonder nummer Kies het jaar of thema van het bijzonder nummer en ga naar de aflevering. 2024 – Reizen naar Recht2023 – Kunst & Recht2022 – Recht & Natuur2021 – Crisis!2020 – Concurrentie2019 – Privacy2018 – De eigendom voorbij2017 – Autonomie2016 – Tuchtrecht2015 – Recht & taal2014 – Duits recht2013 – Privatisering van het strafrecht2012 – Zoeken naar hiërarchie2011 – Gezondheidsrecht2010 – Bewijs2009 – Oorlog & recht2008 – Internet & recht2007 – Multidisciplinaire bestudering van de rechtswetenschap2005 – Krom~recht, over misstanden in het recht2004 – De rechtsstaat Nederland2003 – Recht & Religie2002 – Buiten de rechter om2001 – De toekomst van de Europese integratie2000 – Vreemdelingenrecht1999 – Water1998 – Anglo-Amerikaans recht1997 – De derde in het recht1996 – Rechtsharmonie - Wetsharmonie1995 – Joint Ventures1994 – Rechtsvergelijking1993 – Vervoersrecht1992 – Rechter en politiek1991 – Rechtsbeginselen1990 – Rechtseconomie1989 – Europa 19921988 – Ouderenrecht1984 – Literatuur en recht1970 – Het zwarte nummer Vind Bijzonder nummer Deeplink naar deze pagina: https://arsaequi.nl/bijzondernummer/2023_kunst-recht Bijzonder nummer 2023 – Kunst & Recht AI, kunst & auteursrecht: geen voor de hand liggende combinatie M.R. de Zwaan Kunstmatige intelligentie (AI) wordt veelvuldig in verband gebracht met een bedreiging van de kunst, zowel door het gebruik van kunstwerken als trainingsdata, als door de geautomatiseerde output met werken die met kunstwerken zouden concurreren. Maar zijn deze zorgen terecht? In dit artikel over AI, kunst en auteursrecht worden de begrippen kunst en werk besproken in relatie tot AI en tot het auteursrecht. De moeizame kwalificatie en hanteerbaarheid van het kunstbegrip in het auteursrecht en in het bijzonder de bezwaarlijke kwalificatie van niet aan een menselijke maker te relateren AI-voortbrengselen als kunstwerk en als auteursrechtelijk beschermd werk komen naar voren. Naast de aandacht voor de beschermenswaardigheid van AI-creaties wordt ook de mogelijke inbreuk op het auteursrecht door de invoer van trainingsdata en door het genereren van AI-kunst besproken. Bijzonder nummer | Kunst & Rechtjuli 2023AA20230568 Authenticiteit in de kunsthandel: een pleidooi voor bijzondere wetgeving B. Demarsin Geïnspireerd door buitenlandse voorbeelden (Frankrijk & New York), wordt er in deze bijdrage voor gepleit om in Nederland en België bijzondere wetgeving te introduceren die de rechtsbescherming in de kunsthandel kan verhogen. Zulke wetgeving zou bij authenticiteitsgeschillen toelaten heel wat (bewijs)problemen te voorkomen door de precieze betekenis van de toeschrijvingsformules eensluidend te bepalen. Verder kan ze nadere invulling geven aan de informatieverplichting die geldt in deze specifieke business, in het bijzonder wanneer gerestaureerde werken of zogenaamde multiples worden verhandeld. Bijzonder nummer | Kunst & Rechtjuli 2023AA20230510 Authenticity and art forgery: recent cases and legal implications A.K.J. Bolz This article gives a short overview of several high-profile cases of art forgery that have recently occurred in different jurisdictions and concerned varying genres of art. The aspects of authenticity, authorship and attribution will be discussed as well as the legal implications that arise when an artwork’s authenticity is challenged. Lastly, also the role of the catalogue raisonné in authentication matters will briefly be discussed. Bijzonder nummer | Kunst & Rechtjuli 2023AA20230582 De kunst van het kopen: de wondere wereld van kunstaankopen door de Staat E.M.J. Hardy Tussen 2015 en 2022 kocht de Nederlandse Staat tweemaal een schilderij van Rembrandt van de Franse bankiersfamilie De Rothschild. De kostprijs was in totaal € 255 miljoen, waarvan € 230 miljoen werd betaald met publiek geld. Welke regels gelden er voor niet begrote staatsaankopen als deze? Welke afwegingen worden er gemaakt en wat is de rol van het parlement? Over hoe de liefde voor kunst kan verbinden en verblinden. Bijzonder nummer | Kunst & Rechtjuli 2023AA20230532 Goede trouw bij de koop van kunstvoorwerpen L.P.W. van Vliet Wanneer de koper van een kunstvoorwerp te goeder trouw heeft gekocht van een beschikkingsonbevoegde, kan de koper wellicht beschermd worden door artikel 3:86 BW. De vraag rijst dan hoe de rechter de maatstaf van goede trouw zal toepassen gezien de bijzondere aard van de transactie. Met een analyse van Nederlandse, Duitse en Italiaanse rechtspraak zal worden bekeken hoe de norm wordt ingevuld. Daarbij komt ook het beleid aan de orde van de Restitutiecommissie, die advies uitbrengt over goederen waarvan de eigenaar het bezit heeft verloren tijdens het nazi-bewind. Bijzonder nummer | Kunst & Rechtjuli 2023AA20230520 Handel in digitale kunst door middel van NFT’s. Do NFT’s make the internet ownable? I. Koumans Non-fungible tokens (NFT’s) hebben veel stof doen opwaaien in de wereld van digitale kunst. De belofte is groot: NFT’s zouden het internet ownable maken. Maar is dat wel zo? In dit artikel wordt gezocht naar een mogelijke verklaring voor de impact van NFT’s op de digitale kunstwereld. Ook wordt ingegaan op de positie van de koper van een NFT door twee pragmatische vragen op het gebied van exploitatie van digitale kunst te bespreken. Bijzonder nummer | Kunst & Rechtjuli 2023AA20230556 Kunst als grondrecht: het juridisch canvas van de kunstvrijheid V.E. Breemen, J.M. Breemen Kunst versus censuur is een kwestie van alle tijden. Tegenwoordig beschermen diverse verdragen, die teruggaan tot de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens (1948), de vrijheid van meningsuiting en deelname aan het culturele leven. De nieuwste toevoeging aan dit mensenrechtenkader is de specifieke ‘vrijheid van kunsten’ in het grondrechten-Handvest van de EU. Deze bijdrage schetst de internationale en Europese kaders waarbinnen kunst kan worden beschermd en beperkt, ook in de digitale samenleving. Bijzonder nummer | Kunst & Rechtjuli 2023AA20230494 Kunst met een kleine letter kEen interview met rechtbanktekenares Renée van den Kerkhof D.A. Groenewoud, K. Heidary De samenhang tussen kunst en recht komt feitelijk bijna nergens zo sterk naar voren als bij de artistieke, getekende verslaglegging van een zitting. Rechtbanktekenares Renée van den Kerkhof beoefent het vak al bijna zeven jaar. Redacteuren Daan Groenewoud en Kimia Heidary interviewden Renée over het tekenproces, haar interesse in de rechtspraak en ervaringen in het vak, met als afsluiter de hamvraag: ‘Zijn rechtbanktekeningen kunst?’. Bekijk de timelapse video van hoe Renées zelfportret tot stand kwam: Bijzonder nummer | Kunst & Recht | Perspectief | Interviewjuli 2023AA20230600 Publieke dialoog: onmisbaar en onvervangbaar voor cultureel erfgoed M.A. Beernink Rondom de bescherming van belangrijke roerende cultuurgoederen bestaan fundamentele vragen die de spanning weergeven tussen het private belang van de particuliere eigenaar van een cultuurgoed en het publieke belang van het behoud ervan. De besluitvorming in de waarderingsprocedure van beschermde cultuurgoederen dient een sterke democratische waarborg van onafhankelijkheid, transparantie en objectiviteit in zich te dragen. In dit artikel wordt toepassing van een theorie van dialogische democratie als kader uitgewerkt voor dit proces, waarbij hybride fora als instrument dienen voor het bereiken van een breed gedragen democratisch besluit. Gebruik van dit kader zou kunnen bijdragen aan een sterkere rechtvaardiging op de inbreuk op het eigendomsrecht. Bijzonder nummer | Kunst & Rechtjuli 2023AA20230546 Tussen kunst en criminaliteit: de Nederlandse anti-witwas- en anti-terrorismewetgeving zoals toegepast op de kunsthandel A.M. de Jong De illegale kunsthandel zou de meest lucratieve illegale handel zijn na de handel in wapens en drugs. Of dit waar is, is onbekend. Ondertussen is de Nederlandse kunsthandelaar – mede op basis van Europese wetgeving – wel al deelgenoot gemaakt in onder andere de strijd tegen witwassen en financiering van terrorisme via de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. Helaas verdient de manier waarop dit is gebeurd bepaald geen schoonheidsprijs. Bijzonder nummer | Kunst & Rechtjuli 2023AA20230590 Woord vooraf M.J. De Boeck, D.A. Groenewoud, K. Heidary, W.Y. Hu, D. Pistora Voor u ligt het Ars Aequi Bijzonder Nummer 2023, dat dit jaar gewijd is aan het thema Kunst & Recht. Hoewel artistieke vrijheid op het eerste gezicht moeilijk verenigbaar lijkt met het regelende karakter van het recht, liggen kunst en recht nooit ver uiteen. Enerzijds zijn immers ook in de kunstwereld regels nodig, anderzijds zijn juist juristen gebaat bij enige creativiteit. Men zou ons zelfs – bij een tekort aan bescheidenheid en mogelijk tegen de haren van poëten in – als taalkunstenaars kunnen bestempelen. Voor de redactie reden genoeg om de boeiende samenhang tussen kunst en recht in dit Bijzonder Nummer aan een nadere beschouwing te onderwerpen. Bijzonder nummer | Kunst & Rechtjuli 2023AA20230490