Vervoerrecht, luchtrecht, zeerecht

Verbeterde mogelijkheden voor vergoeding van schade door ongevallen met olietankers

W.J.G. Oosterveen

In dit artikel wordt beschreven hoe twee protocollen die wijzigingen brengen in twee verdragen die schade veroorzaakt door olietankers regelen doorwerken in het Nederlandse recht en welke regels de nieuwe protollen stellen.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
juni 1997
AA19970423

Verliezen aan de zee: over geschiedenis en rechtvaardiging van beperking van maritieme aansprakelijkheid

T. Lubbers

Post thumbnail Waar een debiteur op het land met zijn gehele vermogen instaat voor zijn schulden, is dat op zee niet altijd het geval. De scheepseigenaar kan zijn aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen namelijk beperken. Vroeger kon hij zelfs volstaan met afstand van zijn schip aan de crediteur. Dit eeuwenoude privilege wordt doorgaans uitgelegd als een welbewuste inbreuk op de rechten van de crediteur en op de rechtvaardigheid, ter stimulering van investeringen in de maritieme economie. Maar klopt dat beeld wel?

Bijzonder nummer | Recht door zee
juli 2025
AA20250486

Verplichtingen jegens migranten op zee: recente ontwikkelingen

K.C.N. Gombeer

Post thumbnail Kristof Gombeer onderzoekt in deze bijdrage aan het Bijzonder Nummer ‘Recht door zee’ de spanningen tussen het internationale zeerecht en de mensenrechten in het kader van maritieme migratie. Gombeer toont aan hoe mensenrechten de laatste decennia een correctieve rol zijn gaan spelen bij situaties waarin migranten op zee in nood verkeren. Aan de hand van recente jurisprudentie en het optreden van verschillende staten analyseert hij hoe drie zeerechtregimes onvoldoende soelaas bieden wanneer nationale belangen botsen met mensenrechtelijke verplichtingen.

Bijzonder nummer | Recht door zee
juli 2025
AA20250508

Vervoer onder cognossement

R.E. Japikse

In dit artikel wordt de 'vervoersovereenkomst onder cognossement' en de 'vervoerder onder cognossement' besproken. Deze regeling kent in de Nederlandse wetgeving nog geen voorganger en is met de invoering van boek 8 BW geïntroduceerd. In het artikel wordt de oorsprong van de regeling, de werking van de regeling en de vereisten in de regeling voor vervoerders besproken.

Bijzonder nummer | Vervoersrecht
mei 1993
AA19930406

Volkenrechtelijk omstreden bestemmingsplan

P.J. Boon

KB 19 februari 1993, nr. 93.001471, AB 1993, 385 In deze uitspraak van de Kroon, na advisering door Afdeling geschillen van bestuur van de Raad van State, komt de Kroon met het oordeel dat een artikel in het Eems-Dollard-verdrag uit 1960 niet een bepaling is die rechtstreekse werking heeft binnen de Nederlandse rechtsorde. Dit doet echter niets af aan de plicht van de Staat en daarmee ook de gemeente, die een ruimtelijke ordeningsplan wil vaststellen aangaande het gebied dat het Eems-Dollard-verdrag betreft, de bepaling in het verdrag te eerbiedigen. In de noot wordt dieper in gegaan op het begrip rechtstreekse werking, welke begrip in art. 93 Gw ontbreekt. Ook wordt er dieper ingegaan op de werking van verdragsregels in Nederland.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
september 1994
AA19940605

Woord vooraf

J.H.L. van Banning, M.H. van Bellen, S.W.M. Eggen, E. ten Hoor, D. Pistora, C.P.J. Smeulders, I.M. Smits, M.J.P. de Zwart

Het recht dat de verhoudingen tussen staten en burgers op zee regelt, is van oudsher het domein van specialisten geweest. In de meeste rechtenstudies komt het onderwerp slechts zijdelings aan bod, om vervolgens snel weer terug te keren naar de rechtsverhoudingen op het vasteland. Tegelijkertijd is het zeerecht van ontegenzeggelijk belang voor de jurist die zich wil bezighouden met de mondiale kwesties van onze tijd. Vandaar dat in het Ars Aequi Bijzonder Nummer 2025 ‘Recht door zee’ het zeerecht en zijn verschillende facetten centraal staan. In dit woord vooraf worden kort de verschillende bijdragen en onderwerpen ingeleid.

Bijzonder nummer | Recht door zee
juli 2025
AA20250483

Wordt er eindelijk werk gemaakt van de bescherming van de oceaan?

A.G. Oude Elferink

Post thumbnail Dit artikel bespreekt een in 2023 tot stand gekomen internationale overeenkomst voor het behoud en duurzaam gebruik van de biologische diversiteit van de oceaan. Het artikel gaat in op de achtergrond en onderhandeling van de overeenkomst en de inhoud ervan. Het artikel concludeert dat de overeenkomst een belangrijke stap kan zijn voor de bescherming van de oceaan, maar dat veel zal afhangen van zijn toekomstige uitvoering.

Bijzonder nummer | Recht door zee
juli 2025
AA20250552