Sociaal-economisch recht

Resultaat 229–240 van de 1593 resultaten wordt getoond

De Wet computercriminaliteit III

M.B. Langius, L.P. Mol Lous

De Wet computercriminaliteit III beoogt de bestrijding van computercriminaliteit te verbeteren, en bevat daartoe wijzigingen van het Wetboek van Strafrecht en het Wetboek van Strafvordering. In dit artikel wordt een korte schets gegeven van de belangrijkste onderdelen van deze wet, te weten de bevoegdheid tot het binnendringen in een geautomatiseerd werk, de bevoegdheid tot het ontoegankelijk maken van gegevens, de strafbaarstelling van het overnemen en helen van gegevens, een aanvullende strafbaarstelling van bepaalde vormen van ‘grooming’ en de strafbaarstelling van online handelsfraude.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
oktober 2018
AA20180830

De Wet evenwichtiger man-vrouw­verhouding in de top van het bedrijfsleven

N. ten Kate

Op 1 januari 2022 is de Wet evenwichtiger man-vrouwverhouding in de top van het bedrijfsleven in werking getreden. De wet voert een ingroeiquotum in voor raden van commissarissen van beursvennootschappen. Daarnaast voorziet de wet in een verplichting voor grote naamloze en besloten vennootschappen om streefcijfers op te stellen voor het bestuur, de RvC en de subtop en daarover jaarlijks te rapporteren aan de Sociaal-Economische Raad. In dit artikel wordt ingegaan op de voorgeschiedenis en de aanleiding van de wet, het ingroeiquotum, de streefcijfers en de horizonbepaling.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
februari 2022
AA20220149

De Wet giraal effectenverkeer: ‘if it ain’t broke, why fix it?’

V.P.G. de Serière

Post thumbnail

In deze bijdrage wordt besproken in hoeverre de Wet giraal effectenverkeer (Wge), in 1977 ingevoerd en nadien enkele malen gewijzigd, nog voldoet aan de daaraan te stellen eisen. De volgende aspecten worden kritisch tegen het licht gehouden: de beheerregeling van de Wge, de regeling inzake opname van effecten in het girale systeem, de reikwijdte van de bescherming tegen het insolventierisico van intermediairs, en tenslotte de vraag of een structurele wijziging van de Wge, waarbij een meer rechtstreekse juridische band tussen beleggers en uitgevende instellingen in het leven wordt geroepen, nadere overweging verdient.

Bijzonder nummer | De eigendom voorbij
juli 2018
AA20180620

De wet op de naburige rechten

J.M.H.D. Meijer-van der Aa

In dit artikel wordt de Wet op de naburige rechten besproken. Deze wet regelt een aantal rechten die samenhangen met het auteursrecht, zoals rechten van omroeporganisaties en uitvoerende kunstenaars. Moderne media zoals televisie en fonogrammen hebben deze bescherming nodig gemaakt.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
december 1993
AA19930865

De Wet persoonsregistraties

P.J. Hustinx

Op 1 juli 1989 treedt in werking de Wet van 28 december 1988, Stb. 665, houdende regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met persoonsregistraties, beter bekend als de Wet persoonsregistraties (WPR). In deze wet wordt de aanleg en het gebruik van bestanden met persoonsgegevens voor het eerst aan algemene regels gebonden. Met deze regeling heeft de wetgever een nieuw terrein betreden, waarop zich de komende jaren nog wel meer interessante ontwikkelingen zullen voordoen. Voor een goed begrip van de wet is enig inzicht in haar voorgeschiedenis en verdere achtergronden onontbeerlijk. Na een uiteenzetting daarvan zullen in dit artikel de hoofdlijnen van de wet de revue laten passeren.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
juli 1989
AA19890669

De Wet werken waar je wilt is van de baan: een stok in het wiel van goed werkgeverschap

M.M. Cornax

Post thumbnail Kun je van je werkgever verwachten dat hij jouw thuiswerkverzoek serieus in overweging neemt? Als het aan de Eerste Kamer ligt niet. Daar werd vorig jaar september de Wet werken waar je wilt weggestemd, nadat deze eerst brede steun ontving van de Tweede Kamer en de sociale partners. Dit artikel legt uit dat de in de senaat gebruikte tegenargumenten kunnen worden betwist en dat er, vanuit organisatiepsychologisch perspectief, sprake is van een gemiste kans voor werknemers én werkgevers.

Opinie | Opiniërend artikel
april 2024
AA20240316

De wetenschap van een rechtspersoon: toerekening van bestuurlijke kennis of van onkunde?

S.M. Bartman

Hoge Raad 11 september 2020, nr. 19/02396, ECLI:NL:HR:2020:1413 (Treston/HDI-Gerling Verzekeringen)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
november 2020
AA20201056

De wetgever als gangmaker van de flexibilisering van de arbeid

H. van Drongelen

Post thumbnail

In deze bijdrage wordt een antwoord gezocht op de vraag of de wetgever als gangmaker van de flexibilisering van de arbeid kan worden gezien. Wat blijkt? Het antwoord ligt zoals zo vaak verborgen in de geschiedenis.

Opinie | Amuse
april 2018
AA20180278

De zaak Microsoft

P.J. Slot

Arrest van het Gerecht van eerste aanleg (Grote kamer) van 17 september 2007, T-201/04, ECLI:EU:T:2007:289 (Microsoft Corp. tegen Commissie van de Europese Gemeenschappen) Na een overzicht van de aanleiding van de grote Microsoft-zaak bespreekt de annotator de uitspraak van het Gerecht van Eerste Aanleg. Aan de orde komen: relevante markt, weigering van het beschikbaar stellen van interoperabiliteitsinformatie, koppelverkoop en de opgelegde boete.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
februari 2008
AA20080142

De zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen, terecht afgeschaft?

H. de Geus

Velen zijn ermee bekend dat de Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering Zelfstandigen (verder: WAZ) per 1 augustus 2004 werd afgeschaft.1 Veelal is echter minder bekend dat met de afschaffing van de WAZ eveneens een einde kwam aan de publiek aangeboden zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen. Werknemers hebben nog wel recht op deze uitkering, dit terwijl zelfstandigen zich door het ontbreken van een uitgebreide wettelijke bescherming vaak al in een zwakke(re) positie bevinden. De overheid2 motiveerde de afschaffing van de zwangerschapsuitkering met argumenten als privatisering van de zwangerschapsuitkering is in lijn met privatisering van de WAZ, zelfstandigen kunnen dit risico nu zelf beoordelen en daar zelf desgewenst een voorziening voor treffen en overheidsbemoeienis is alleen dan gewenst als een bepaalde activiteit privaat niet goed verricht kan worden. Echter, zijn dergelijke argumenten wel afdoende gezien de Europese en internationale verplichtingen voor de overheid in deze? Daarnaast gaat het aanbod van de particuliere zwangerschapsuitkering gepaard met aanzienlijke beperkingen. Een volgende vraag is dan ook of het aanbieden van een zwangerschapsuitkering wel kan worden beschouwd als een activiteit die privaat goed verricht kan worden? Kortom: moet de zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen niet wederom via de publieke weg worden aangeboden? Bovenstaande vragen wil ik met dit artikel beantwoorden, allereerst echter zal ik ingaan op de gevolgen van de afschaffing van de zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen.

Verdieping | Studentartikel
mei 2007
AA20070412

Dertig jaar sociaalrechtelijk onderwijs

L.H. van de Heuvel

In de rubriek `onderwijs´ staat deze maand de ontwikkeling van de rechtenstudie en het onderwijs van de verschillende vakgebieden centraal.In dit artikel bespreekt Van den Heuvel de ontwikkeling van en de ontwikkelingen in het sociaalrechtelijk onderwijs aan de hand van de volgende onderwerpen: toegang tot de arbeidsmarkt, medezeggenschap, ontslag en loonvorming.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2001
AA20010767

Deze amuse is niet langer beschikbaar. Over auteursrecht en algoritmes

S. Kulk

Post thumbnail De Europese wetgever werkt aan nieuwe wetgeving om het auteursrecht te updaten. Partijen zoals YouTube en Facebook zouden licenties moeten afsluiten voor de materialen die gebruikers uploaden naar hun platforms. Ook moeten de technologiebedrijven slimme technologieën gaan inzetten om auteursrechtinbreuken te voorkomen

Opinie | Amuse
januari 2019
AA20190006

Resultaat 229–240 van de 1593 resultaten wordt getoond