Rechtswetenschap

Promoties onder het vergrootglas

R.A. Lawson

Post thumbnail

Promoveren is het leukste dat er is, maar er zijn de laatste tijd wel vragen gerezen. Worden er tegenwoordig niet veel te veel proefschriften geschreven, en leiden financiële belangen niet tot verlaging van de eisen? In deze bijdrage wat facts and figures over de juridische promotie anno 2017.

Opinie | Opiniërend artikel
november 2017
AA20170886

Promoveren in de rechtswetenschap: de promovendus, de begeleider en het proefschrift

M.P. Sombroek-van Doorm, C.J.J.M. Stolker

Post thumbnail Dit is een artikel in het Ars Aequi-drieluik over promoveren. In deze bijdrage gaan we in op de vraag wat er allemaal nodig is voor een geslaagde promotie. Daarbij richten we ons op de potentieel gouden driehoek: promovendus, begeleider en proefschrift.

Perspectief | Perspectiefartikel
december 2022
AA20220998

Recensie: Contextualising Legal Research

Sanne Taekema & Wibren van der Burg, Edward Elgar 2024

U.R.M.T. de Vries

In deze bijdrage bespreekt Bald de Vries het boek 'Contextualising Legal Research' van Sanne Taekema & Wibren van der Burg. Het boek is volgens hem een belangrijke aanwinst voor het rechtswetenschappelijk onderzoek en een belangrijke stap in het verder expliciteren van het hoe, waarom en wat van rechtswetenschappelijk onderzoek

Literatuur | Boekbespreking
maart 2025
AA20250241

Recht en empirie: van ambitie naar realiteit in het juridische onderwijs

J.M.W. Pool, R. Stolk, G.M. Veldt

Post thumbnail Empirisch-juridisch onderzoek naar het recht krijgt steeds meer een plaats binnen de rechtswetenschap. In de opleidingen rechtsgeleerdheid blijft de aandacht voor empirisch onderzoek alsmede voor de daarvoor noodzakelijke onderzoeksvaardigheden echter nog onderbelicht. De auteurs bespreken hoe er in het juridische onderwijs meer aandacht kan komen voor het begrijpen, opzetten en uitvoeren van empirisch-juridisch onderzoek en hoe dit in het curriculum kan worden geïntegreerd.

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 2025
AA20250460

Rechtscultuur en rechtsvergelijking in het constitutionele domein

M. Adams

Post thumbnail Inzicht in de werking en betekenis van het constitutionele recht kan niet alleen via de tekst van, bijvoorbeeld, een grondwet worden verklaard. Dergelijk inzicht ontstaat vooral door het constitutionele recht te bestuderen in samenhang met en de institutionele én culturele context waarin het is ingebed. Zeker voor de rechtsvergelijker is het ontrafelen van die context niet vanzelfsprekend. Over wat daarvoor nodig is gaat deze bijdrage.

Bijzonder nummer | Reizen naar Recht
juli 2024
AA20240626

Rechtspleging (Digitaal boek)

A.F.M. Brenninkmeijer

Post thumbnail Rechtspleging geeft een overzicht van de inrichting van de rechterlijke organisatie en van de wijze waarop rechters hun taak vervullen als geschillenbeslechters.

9789069162096 - 01-09-1995

Rechtsvinding (Digitaal boek)

J.A. Pontier

Post thumbnail Een introductie voor eerstejaars rechtenstudenten in de diversiteit van problemen bij rechterlijke rechtsvinding.

9789069162027 - 01-07-1998

Rechtswetenschap (Digitaal boek)

F.B.M. Kunneman

Post thumbnail In deze monografie staat het standaardbeeld van de rechtswetenschap – ‘de rechtsgeleerdheid’ – centraal. Wat is rechtswetenschap en wat zijn de taken en producten van de rechtswetenschap?

9789069161013 - 01-08-1991

Religie als bron van sociale cohesie in de democratische rechtsstaat? (Digitaal boek)

Godsdienst, overheid en civiele religie in een post-geseculariseerde samenleving

B.C. Labuschagne

Post thumbnail Nu de secularisering in feite 'voltooid' is en we de secularisering zelfs al voorbij lijken te zijn, wordt de vraag actueel of we in deze post-geseculariseerde situatie nog wel uit de voeten kunnen met liberale concepten als godsdienstvrijheid en scheiding tussen kerk en staat alleen?

9789069165264 - 14-01-2005

Scriptie als passende afsluiting van de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid?

M.V.R. Snel

Is een bachelorscriptie een zinvolle en passende afsluiting van een bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid? In deze bijdrage wordt betoogd dat dit het geval is, maar wel met de kanttekening dat men er verstandig aan doet de bachelorscriptie niet als het enige afsluitende product aan te merken, maar als een onderdeel van een afstudeerprogramma dat bestaat uit verschillende toetsonderdelen waarin, bij elkaar opgeteld, de student laat zien alle eindkwalificaties van de bacheloropleiding rechtsgeleerdheid te beheersen.

Perspectief | Perspectiefartikel
juni 2022
AA20220508

Tegenspraak in de rechtswetenschap

R.A.J. van Gestel

Post thumbnail

De vraag of tegenspraak binnen de rechtswetenschap voldoende georganiseerd is laat zich moeilijk in algemene zin beantwoorden, alleen al omdat onze discipline heel pluriform is en in toenemende mate internationaal, terwijl tegenspraak verschillende vormen kan aannemen en een toetsingskader voor wat als ‘voldoende’ wordt beschouwd ontbreekt. In deze bijdrage wordt niettemin de stelling betrokken dat juristen bij de beoordeling van hun onderzoek wel erg zwaar leunen op zelfregulering zonder daarbij kritisch te reflecteren op kwaliteitsstandaarden, op methodologische spelregels en op de inrichting van meer expliciete, op hoor en wederhoor gebaseerde, onpartijdige beoordelingsprocedures.

Verdieping | Verdiepend artikel
november 2017
AA20170878

Van Super(wo)man naar teamprestaties?

Over auteurschap in de rechtswetenschap

E. Mak, K. van den Bos

Post thumbnail Rechtswetenschappers gaan steeds meer met andere wetenschappelijke disciplines samenwerken. Ook andere ontwikkelingen nopen tot een reflectie op het impliciete model van de rechtswetenschapper als super(wo)man, iemand die in zijn eentje wetenschap bedrijft. Moderne rechtswetenschap zal zich immers steeds meer kenmerken door samenwerking in teams. Hierbij hoort een reflectie op auteurschap in de rechtswetenschap. Dit artikel geeft hiertoe een aanzet.

Perspectief | Perspectiefartikel
oktober 2019
AA20190804