Internationaal Europees en buitenlands recht

MVO-schendingen in handelsketens: transparantiewetgeving, helemaal zo slecht nog niet

A.L. Vytopil

Op 26 juni 2015 promoveerde Louise Vytopil aan de UU met het proefschrift Contractuele controle in de handelsketen: over maatschappelijk verantwoord ondernemen, gedragscodes, contracten en (het vermijden van) aansprakelijkheid. Promotoren waren prof.mr. A.L.M. Keirse en prof.mr. M.L. Lennarts. In deze bijdrage vertelt zij waar haar stellingen in de kern op neerkomen.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
februari 2016
AA20160142

Na de zaak Wilders. Is nu de wetgever aan zet?

A.J. Nieuwenhuis

In dit artikel bespreekt Aernout Nieuwenhuis, aan de hand van de zaak waarbij Geert Wilders werd vrijgesproken van groepsbelediging en het aanzetten tot discriminatie en haat, de artikelen 137 c en d Sr. Deze multi-interpretabele bepalingen moeten volgens hem worden geëvalueerd en eventueel aangepast.

Opinie | Opiniërend artikel
december 2011
AA20110866

Na Uitlevering Overgeleverd?

Hoe dient de overleveringsrechter mensenrechtenverweren te beoordelen?

T. Kraniotis

In uitleveringszaken worden met enige regelmaat mensenrechtenverweren gevoerd. Op 12 mei 2004 trad de Overleveringswet in werking. In dit artikel wordt onderzocht welke consequenties het wegvallen van de beoordeling door de minister heeft voor de toetsing door de overleverings-rechter.

Verdieping | Verdiepend artikel
mei 2005
AA20050344

Naar een Europese BV?

Een voorstel voor een SPE-Verordening nader bezien in het licht van de SE en enkele recente Europese ontwikkelingen

M.A. Verbrugh

Post thumbnail Een belangrijk kenmerk van de SE-VO is dat zij vooral is gericht op grote ondernemingen. Dat past goed bij de tijdgeest waarin het SE-project werd gestart. De laatste jaren richt de Europese wetgever zich echter in toenemende mate op het midden- en kleinbedrijf . Een logische gedachte is dan ook om een met de SE vergelijkbare rechtsvorm in het leven te roepen, maar dan gericht op kleine en middelgrote ondernemingen. Die gedachte is ook gevolgd door de Commissie. Op 25 juni 2008 heeft zij een voorstel voor een verordening betreffende het statuut voor een Europese besloten vennootschap (SPE) openbaar gemaakt. In deze bijdrage zal het voorstel van de Commissie uit 2008 nader worden onderzocht.

Verdieping | Verdiepend artikel
december 2011
AA20110871

Naar een permanent internationaal strafhof: twee stappen vooruit en een grote achterwaarts?

Amnesty International, L. van Troost

Bij zijn recente vertrek uit Nederland sprak Richard Goldstone, tot dan openbaar aanklager bij het ad hoc tribunaal voor voormalig Joegoslavië, zijn verontrusting uit over de toekomst van het tribunaal. Door geringe medewerking en soms openlijke tegenwerking van lidstaten van de Verenigde Naties lukt het dit tribunaal tot nu toe niet om een aantal belangrijke verdachten voor de rechter te leiden. Goldstone sloot zich met deze kritiek aan bij zorgen die de president van het tribunaal, de Italiaan Antonio Cassese, al eerder had geuit. De hoogste rechter en de voormalige hoogste aanklager hebben erop gewezen dat een falend tribunaal in Den Haag verstrekkende gevolgen kan hebben voor de belangrijke onderhandelingen in New York over de totstandkoming van een permanent internationaal strafhof ter berechting van ernstige schendingen van de rechten van de mens en het internationale humanitaire recht. Die onderhandelingen kunnen volgend jaar in een beslissende fase komen, als de 51ste Algemene Vergadering van de Verenigde Naties dit najaar zou besluiten in 1998 een diplomatieke conferentie te houden.

Verdieping | Verdiepend artikel
november 1996
AA19960690

Naar een stelselherziening in het omgevingsrecht

De hoofdlijnen en de belangrijkste doelstellingen op een rij

A.G.A. Nijmeijer

Post thumbnail Het omgevingsrecht is veel te complex geworden, volgens de regering. De wet- en regelgeving binnen dit rechtsgebied moeten ‘eenvoudig beter’. Daartoe is medio 2014 een wetsvoorstel Omgevingswet bij de Tweede Kamer ingediend. Dat wetsvoorstel belooft grote veranderingen in het omgevingsrecht teweeg te brengen. Tijd voor een eerste kennismaking met dit majeure en ambitieuze wetsvoorstel.

Verdieping | Verdiepend artikel
december 2014
AA20140902

Naar een vernieuwd mededingingsrecht in Europa

K.J.M. Mortelmans

Deze bijdrage geeft een schets van het huidige Europese mededingingsbeleid en wijst op enkele toekomstige ontwikkelingen. Zij heeft de volgende opzet. Na een korte inleiding wordt, met enkele spraakmakende zaken als aanknopingspunt, aangegeven hoe in de loop der jaren de mededingingsautoriteiten op de Europese markt zijn opgetreden tegen ondernemingen (paragraaf 2). Aan de hand van deze praktijkvoorbeelden wordt vervolgens ingegaan op de trends die uit het huidige beleid zijn af te leiden (pa- ragraaf 3). Ten slotte worden de hoofdlijnen van een zich vernieuwend mededingingsrecht in Europa geschetst (paragraaf 4).

Bijzonder nummer | De toekomst van de Europese integratie
mei 2001
AA20010339

Naked of golden gun? Het Unierechtelijke handhavingsarsenaal om rechtsstatelijke achteruitgang aan te pakken

J. Krommendijk, N. Zamani

Post thumbnail De rechtsstaat staat onder druk in EU-lidstaten zoals Polen en Hongarije. De Europese Commissie beschikt over een aantal instrumenten om de teloorgang van de rechtsstaat tegen te houden. Drie daarvan maken het de Commissie mogelijk financiële consequenties te verbinden aan schendingen van de rechtsstaatbeginselen. De vraag is niettemin hoe effectief het instrumentarium van de Europese Commissie is.

Verdieping | Verdiepend artikel
juni 2022
AA20220471

Nationale rechterlijke toetsing van VN-sanctiemaatregelen

C.M.J. Ryngaert

Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM/ECHR) 21 juni 2016, ECLI:CE:ECHR:2013:1126JUD000580908, nr. 5809/08 (Al-Dulimi en Montana Management, Inc. tegen Zwitserland)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
oktober 2016
AA20160766

Nationalisaties in het internationale recht

P.R.J. Dumoré

Op het terrein van de buitenlandse investeringen is er sprake van een structurele ongelijkheid tussen Noord (kapitaal-exporterende landen) en Zuid (kapitaal-importerende). Maar is er eenmaal geïnvesteerd in een gastland, dan is dat land in een zeer sterke positie en bestaat er altijd het risico dat tot nationalisatie wordt overgegaan. De kans dat tot nationalisatie zal worden overgegaan is afhankelijk van het land en de sector waarin geïnvesteerd wordt, maar ook van de aard van de onderneming. Alhoewel dit risico gemiddeld gezien niet overdreve11 groot is, gaat het echter wel om enorme bedragen. Door de meeste juristen wordt aangenomen dat een nationalisatie aan bepaalde legaliteitsvoorwaarden moet voldoen, maar er is geen eenstemmigheid over welke die voorwaarden nu zijn. In dit artikel worden enkele van die legaliteitsvoorwaarden, die het internationale recht aan de storingen van eigendom en vermogensrechten stelt, behandeld. Hiernaast zal aandacht worden besteed aan de belangrijkste VN-resoluties op dit terrein.

juli 1982
AA19820437

Nationaliteit en Europees burgerschap: de Maltese paspoortzaak

J.J.J. Sillen

HvJ EU (Grote Kamer) 29 april 2025, C‑181/23, ECLI:EU:C:2025:283 (Commissie/Malta)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
oktober 2025
AA20250707

Natura 2000 in Nederland: kan het niet wat minder?

S.D.P Kole

Post thumbnail In het regeerakkoord van het kabinet-Rutte IV zijn het oplossen van de woningcrisis en de stikstofcrisis als belangrijke doelstellingen voor de komende jaren aangemerkt. Het oplossen van deze ‘hoofdpijndossiers’ wordt echter bemoeilijkt door de aanwezigheid van 162 Natura 2000-gebieden in Nederland die op basis van het Unierecht strikt moeten worden beschermd. In dat kader kan de vraag worden gesteld of Nederland niet toe kan met minder Natura 2000-gebieden.

Opinie | Opiniërend artikel
november 2022
AA20220864