Internationaal en Europees publiekrecht
Resultaat 13–24 van de 226 resultaten wordt getoond
België tegen Senegal: de verplichting om te vervolgen en-of uit te leveren
L.J. van den Herik
Internationaal Gerechtshof/International Court of Justice (ICJ) 20 juli 2012, I.C.J. Reports 2012, p. 42 (Belgium v. Senegal) Vragen inzake de verplichting om te vervolgen of uit te leveren. Zie de volledige uitspraak: Belgium v. Senegal
Annotaties en wetgeving | Annotatie
oktober 2012
AA20120760
Resultaat 13–24 van de 226 resultaten wordt getoond





In dit artikel beschrijven auteurs de verdeling van het recht tot belastingheffing op zee vanuit een Nederlands vennootschapsbelastingperspectief met een focus op het onderscheid tussen de territoriale wateren, de exclusieve economische zone (EEZ), het continentaal plat en tot slot de volle zee. Het artikel bespreekt hoe Nederland buitenlandse bedrijven belast die werkzaamheden verrichten in Nederlandse wateren en voorkoming van dubbele belasting biedt voor Nederlandse bedrijven die werkzaamheden verrichten in buitenlandse wateren. Tot slot wordt ingegaan op belastingheffing bij werkzaamheden op volle zee.
Rechtbank Noord-Holland 20 september 2013, nr.
Meta, a company that provides Facebook and Instagram, became one of the wealthiest companies in the world by surveillance of its consumers for advertising purposes. In the EU, Meta needs European consumers’ consent. Yet, in 2018-2023, the company engaged in surveillance without consumer consent, resulting in legal battles that posed an existential risk to the company’s presence in Europe.
De Nederlandse krijgsmacht werkt in toenemende mate samen met Europese (en niet-Europese) bondgenoten. Zo is recentelijk de laatste Nederlandse brigade die nog zelfstandig opereerde ondergebracht in een divisie van de Duitse landmacht. Volgens artikel 97 lid 2 van de Grondwet ligt het oppergezag over de krijgsmacht echter uitsluitend bij de Nederlandse regering. Ook binnen het internationale recht is militaire zelfbeschikking een belangrijke component van de staatssoevereiniteit. Dit artikel bespreekt in die context de constitutionele grenzen van Europese defensiesamenwerking en reflecteert op de (on)wenselijkheid van een supranationale defensiebevoegdheid voor de Europese Unie.
Onderzoek naar aspecten van corruptie en fraude op het gebied van het Europees recht, bestuursrecht, burgerlijk recht (in het bijzonder het contractenrecht), strafrecht, staatsrecht, financieel recht en ondernemingsrecht.
De dag na het referendum over de afscheiding van Oekraïne riep de Hoge Nationale Raad van de Krim op 11 maart 2014 de onafhankelijkheid van de Krim uit en verzocht hij andere staten de Krim als een onafhankelijke staat te erkennen. De onafhankelijkheid was slechts een overgangsfase want de Krim zocht, in overeenstemming met de resultaten van het referendum, vervolgens aansluiting bij de Russische Federatie. Op 18 maart 2014 ondertekenden de leiders van de Krim en de Russische Federatie formeel een toetredingsakkoord. In deze opinie reflecteert de auteur over de vraag of een entiteit zoals de Krim eenzijdig haar onafhankelijkheid kan uitroepen, zich kan afscheiden van de moederstaat, en zich gebeurlijk bij een andere staat kan voegen.