Internationaal en Europees publiekrecht

Resultaat 13–24 van de 209 resultaten wordt getoond

Brexit

E.H. Hondius

De Brexit roept tal van juridische vragen op. Een aantal ervan kwam aan bod in een themanummer van de German Law Journal. Ewoud Hondius licht er in deze column een paar uit.

Opinie | Column
september 2016
AA20160600

Brexit (Wightman en anderen)

P.J. Slot

Hof van Justitie Europese Unie (HvJ EU) 10 december 2018, ECLI:EU:C:2018:999 (Wightman en anderen) Verzoek om een prejudiciële beslissing krachtens artikel 267 VWEU, ingediend door de Court of Session, Inner House, First Division (Scotland) (hoogste rechter van Schotland die in hoger beroep uitspraak doet, Eerste kamer, Verenigd Koninkrijk) bij beslissing van 3 oktober 2018, ingekomen bij het Hof van Justitie op diezelfde dag, in de procedure.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
juni 2019
AA20190499

Consent-or-Pay: At the Gates of Meta’s Final Club

L. Zard

Post thumbnail Meta, a company that provides Facebook and Instagram, became one of the wealthiest companies in the world by surveillance of its consumers for advertising purposes. In the EU, Meta needs European consumers’ consent. Yet, in 2018-2023, the company engaged in surveillance without consumer consent, resulting in legal battles that posed an existential risk to the company’s presence in Europe.

Opinie | Opiniërend artikel
september 2024
AA20240744

Consequenties van weigering door Rusland en China om deel te nemen aan zeerechtarbitrage

O. Spijkers

Post thumbnail

Wat zijn de juridische en praktische consequenties van niet-deelname, door de verwerende staat, aan zeerechtarbitrage? Deze vraag wordt behandeld door de niet-deelname van Rusland aan de Arctic Sunrise-arbitrage en de niet-deelname van China aan de arbitrage inzake de Zuid-Chinese Zee, te bestuderen en deze procedures met elkaar te vergelijken. Hoe ver moeten de arbiters gaan om, ondanks de afwezigheid van één van de twee partijen in het geschil, toch tot een gebalanceerd oordeel te komen? Moeten de arbiters dan zelf maar argumenten gaan bedenken die de niet-deelnemende Staat mogelijk had kunnen opwerpen of gaat dat te ver?

Rode draad | Te land, ter zee en in de lucht
december 2017
AA20171016

Constitutionele begrenzing van Europese defensiesamenwerking: over soevereiniteit, gezag en bevel

N.A. Meershoek

Post thumbnail De Nederlandse krijgsmacht werkt in toenemende mate samen met Europese (en niet-Europese) bondgenoten. Zo is recentelijk de laatste Nederlandse brigade die nog zelfstandig opereerde ondergebracht in een divisie van de Duitse landmacht. Volgens artikel 97 lid 2 van de Grondwet ligt het oppergezag over de krijgsmacht echter uitsluitend bij de Nederlandse regering. Ook binnen het internationale recht is militaire zelfbeschikking een belangrijke component van de staatssoevereiniteit. Dit artikel bespreekt in die context de constitutionele grenzen van Europese defensiesamenwerking en reflecteert op de (on)wenselijkheid van een supranationale defensiebevoegdheid voor de Europese Unie.

Verdieping | Verdiepend artikel
november 2023
AA20230857

Corruptie, fraude en recht

J.L.W. Broeksteeg, C.J.H. Jansen

Post thumbnail Onderzoek naar aspecten van corruptie en fraude op het gebied van het Europees recht, bestuursrecht, burgerlijk recht (in het bijzonder het contractenrecht), strafrecht, staatsrecht, financieel recht en ondernemingsrecht.

9789493333161 - 09-04-2024

Costa-ENEL

H.G. Schermers

Hof van Justitie Europese Gemeenschappen (HvJ EG) 15 juli 1964, Zaak 6-64, ECLI:NL:XX:1964:BE3134 (Costa/ENEL)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
maart 1965
AA19650155

Dano en Dano t. Jobcenter Leipzig

Economisch niet-actieve burgers van de Unie die zich naar een andere lidstaat begeven met als enig doel daar sociale bijstand te ontvangen, mogen worden uitgesloten van bepaalde sociale uitkeringen

P.J. Slot

Hof van Justitie Europese Unie (HvJ EU) 11 november 2014, zaak C-333/13, ECLI:EU:C:2014:2358 (Dano en Dano/Jobcenter Leipzig)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
februari 2015
AA20150136

De afscheiding van de Krim en het internationaal recht

C.M.J. Ryngaert

Post thumbnail De dag na het referendum over de afscheiding van Oekraïne riep de Hoge Nationale Raad van de Krim op 11 maart 2014 de onafhankelijkheid van de Krim uit en verzocht hij andere staten de Krim als een onafhankelijke staat te erkennen. De onafhankelijkheid was slechts een overgangsfase want de Krim zocht, in overeenstemming met de resultaten van het referendum, vervolgens aansluiting bij de Russische Federatie. Op 18 maart 2014 ondertekenden de leiders van de Krim en de Russische Federatie formeel een toetredingsakkoord. In deze opinie reflecteert de auteur over de vraag of een entiteit zoals de Krim eenzijdig haar onafhankelijkheid kan uitroepen, zich kan afscheiden van de moederstaat, en zich gebeurlijk bij een andere staat kan voegen.

Opinie | Opiniërend artikel
juni 2014
AA20140438

De autonomie van de Europese rechtsorde en de voorrang van EU-recht: materiële en institutionele aspecten

Y.L. Bouzoraa, J. Lindeboom

Post thumbnail De doctrines van autonomie en voorrang van EU-recht zijn al decennialang controversieel. Deze bijdrage analyseert de betekenis van en verhouding tussen beide doctrines in het licht van de rechtsfilosofie van H.L.A. Hart en Joseph Raz. Naar aanleiding van het recente PSPP-arrest van het Bundesverfassungsgericht bespreekt deze bijdrage daarnaast de positie van het Hof van Justitie in deze autonome Europese rechtsorde.

Verdieping | Verdiepend artikel
maart 2021
AA20210258

De Britten eruit, de advocaten erin?

De gevolgen van de Brexit voor het vrij verkeer van Britse advocaten in de Europese Unie

J. van de Riet

Post thumbnail De Brexit heeft grote gevolgen voor alle sectoren van de Britse economie, waaronder de advocatuur. Deze bijdrage bespreekt de vrijverkeersrechten die Britse advocaten op dit moment genieten in de Europese Unie, waardoor zij grotendeels gelijkgesteld worden met advocaten uit de gastlidstaat en daar bovendien gemakkelijker kunnen integreren. Vervolgens wordt onderzocht welke gevolgen de Brexit heeft voor de werking van deze rechten en of er mogelijkheden zijn om even­tuele problemen te voorkomen.

Verdieping | Studentartikel
september 2020
AA20200766

De coronacrisis en de roep om een sterkere Europese gezondheidsunie

A.P. van der Mei

Post thumbnail In respons op de uitbraak van het coronavirus heeft de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, de EU-lidstaten opgeroepen een ‘sterkere Europese gezondheidsunie’ te bouwen. Daartoe zouden de EU-lidstaten eventueel meer bevoegdheden op de terreinen van het volksgezondheids- en gezondheidszorgbeleid aan de EU moeten overdragen. Deze bijdrage beziet of dit inderdaad wenselijk is.

Bijzonder nummer | Crisis!
juli 2021
AA20210776

Resultaat 13–24 van de 209 resultaten wordt getoond