Resultaat 1–12 van de 114 resultaten wordt getoond
D. Busch
In hoeverre moet bij de invulling van vereisten voor aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad rekening worden gehouden met het eigen karakter van financieel toezicht?
9789069166858 - 31-03-2010
R. Smits
How accountability of its independent central bank has been organised in the European Union is the focus of this contribution. The European Central Bank’s accountability mechanisms (political, administrative and judicial review, auditing, and other means) are explained. They serve to make the central bank responsive to citizens and their representatives for its two main tasks: maintaining price stability (low inflation) and providing financial stability (soundness of the banks in the Euro Area).
Verdieping | Verdiepend artikeljanuari 2019AA20190027
Hoge Raad 5 november 2021, ECLI:NL:HR:2021:1652 (ING Bank N.V./Yin Yang c.s.)
Annotaties en wetgeving | Annotatiefebruari 2022AA20220139
Hoge Raad 4 oktober 2019, nr. 18/00875, ECLI:NL:HR:2019:1499 (ABN AMRO Bank N.V./X c.s.)
Annotaties en wetgeving | Annotatiejanuari 2020AA20200070
W.A.K. Rank
In deze verdiepende bijdrage staat centraal de vraag of bitcoins kwalificeren als geld. Aan de hand van de uitspraak van de rechtbank Overijssel van 14 mei 2014 worden de voorwaarden voor een kwalificatie als geld besproken. Voorts wordt ingegaan op de plaats van de bitcoin in het huidige BW. Tot slot komen enkele toezichtrechtelijke aspecten aan de orde.
Verdieping | Verdiepend artikelmaart 2015AA20150177
J.W.M. Jansen
Het controlevereiste is een belangrijke voorwaarde voor de toepasselijkheid van de regelgeving omtrent financiëlezekerheidsovereenkomsten. In deze bijdrage wordt onderzocht hoe dit controlevereiste uitgelegd moet worden en hoe het controlevereiste een rol speelt bij de verpanding van giraal geld. Hierbij wordt onder meer gekeken naar jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie.
Verdieping | Studentartikeljanuari 2022AA20220009
J.W. Winter
De afgelopen jaren lijkt de ene crisis de andere te volgen. Eerst waren er allerlei schandalen rond beursgenoteerde bedrijven, daarna bleken financiële instellingen enorme risico’s te hebben genomen, met desastreuze gevolgen. Overheden reageerden met nieuwe wetten en richtlijnen om nieuwe problemen te voorkomen. Maar is meer regelgeving in dit geval wel een goede oplossing?
Opinie | Amuse | Opiniërend artikeljuni 2012AA20120416
J.L.W. Broeksteeg, C.J.H. Jansen
Onderzoek naar aspecten van corruptie en fraude op het gebied van het Europees recht, bestuursrecht, burgerlijk recht (in het bijzonder het contractenrecht), strafrecht, staatsrecht, financieel recht en ondernemingsrecht.
9789493333161 - 09-04-2024
F.M.A. ´t Hart
Van banken wordt verlangd dat zij vergaande maatregelen treffen om witwassen te voorkomen. De wetgeving wordt steeds strenger en het toezicht steeds intensiever. Verschillende Nederlandse banken zijn geconfronteerd met enorme boetes van toezichthouders en zelfs strafvervolging dreigt. Maar is het terecht dat banken deze maatregelen moeten treffen om witwassen door hun cliënten te voorkomen? Is dat niet het uitbesteden van een overheidstaak die niet behoort tot het bancaire bedrijf?
Opinie | Opiniërend artikeljuni 2020AA20200539
Hoge Raad 3 februari 2012, nr. 10/04578, ECLI:NL:HR:2012:BU4914, LJN: BU4914 (Coöperatieve Rabobank Vaart en Vecht UA/X)
Annotaties en wetgeving | Annotatieoktober 2012AA20120752
I.P.M.J. Janssen
Literatuur | Proefschriftbijdragedecember 2017AA20171033