Shop

Taal is zeg maar echt een ding

J. van Mourik, S.N.P. Wiznitzer

Al jaren wordt gediscussieerd over manieren om het Nederlands van rechtenstudenten te verbeteren. Vaak wordt gedacht aan selectie van eerstejaars studenten op basis van hun taalniveau. Wil men het Nederlands van rechtenstudenten op het gewenste niveau brengen, dan is naar onze mening het invoeren van een ‘toelatingsproef’ echter niet voldoende.

Opinie | Redactioneel
maart 2019
AA20190171

Taaleis in provincie Bolzano vormt discriminerend obstakel voor het vrije verkeer van werknemers

J. Luijendijk, K.J.M. Mortelmans

Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen (HvJ EG) 6 juni 2000, zaak C-281/98, ECLI:EU:C:2000:296 (R. Angonese/Cassa di Risparmio di Bolzano SpA)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
november 2000
AA20000801

Taking Behaviour Seriously: Regulating European Contract Law

G. Low

Post thumbnail Gary Low successfully defended his PhD thesis European Contract Law between the Single Market and the Law Market: A Behavioural Perspective at Maastricht University on 2 December 2011. His promotor was J.M. Smits. In this article he discusses his conclusions.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
december 2012
AA20120960

Tam Tam. Rechtsvraag (326) Bank- en effectenrecht

T.G.A. Alferink, D. Busch

Rechtsvraag inzake bank- en effectenrecht over een IPO (initial public offer)

Perspectief | Rechtsvraag
maart 2006
AA20060231

TamTam. Beantwoording rechtsvraag (326) Bank- en effectenrecht

T.G.A. Alferink, D. Busch

In dit artikel wordt het antwoord gegeven op de rechtsvragen gesteld in het maart 2006-nummer van Ars Aequi.

Perspectief | Rechtsvraag
juli 2006
AA20060551

Tanderil-arrest

H. Cohen Jehoram

Benelux-Gerechtshof 9 juli 1984, ECLI:NL:XX:1984:AG4838, zaak A 82/2, RvdW 1984, 129 (Nijs/Ciba Geigy)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
januari 1985
AA19850028

Tappen uit een ander buisje: regulering en technologie vraagt om multidisciplinair onderzoek

E. Asscher, B.J. Koops

Ontwikkelingen in technologie, zoals internetbellen en het kunnen onderzoeken van achtcellige embryo’s, dagen het recht uit. Regulering van nieuwe technologie vraagt om een multidisciplinaire aanpak en een brede blik. In dit artikel schetsen wij aan de hand van twee voorbeelden, de aftapbaarheid van telecommunicatie en pre-implantatie genetische diagnostiek, waarom het nodig is om inzichten uit andere disciplines dan het recht, zoals ethiek, economie, ICT en genetica, te betrekken bij hedendaagse reguleringsvragen. Een multidisciplinaire aanpak helpt de wetgever bij het maken of actualiseren van wetten, maar leert ook dat een brede blik nodig is: andere reguleringsvormen, zoals organisatorische maatregelen, standaardisatie en voorlichting, zijn even belangrijk om actuele maatschappelijke vragen op te lossen.

Bijzonder nummer | Multidisciplinaire bestudering van de rechtswetenschap
november 2007
AA20070844

Tatoeages verdienen meer juridische aandacht!

L.A.G.M. van der Geld

Dat tatoeages juridisch gezien heel interessant zijn, laat Lucienne van der Geld zien in deze column. Haar advies? Think before you ink!

Opinie | Column
juni 2023
AA20230410

Taxusstruik-arrest

J.M. van Dunné

Hoge Raad 22 april 1994, nr. 15338, ECLI:NL:HR:1994:ZC1347, NJ 1994, 624, nt. CJHB (Hulsbosch/Broen). Ook bekend als Taxusstruik-arrest. Klassiek arrest van de Hoge Raad en daarbij behorende noot over gevaarzetting en onrechtmatige daad. De Hoge Raad oordeelt met de lagere rechters dat het geen feit van algemene bekendheid is dat taxusplanten giftig zijn voor paarden en dat de buren van de paardeneigenaar dan ook geen plicht hebben om voorzichtig om te gaan met de planten in de buurt van de afrastering. De annotator is het daar hardgrondig mee oneens en brengt dit naar voren zijn noot.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
december 1994
AA19940826

Te ‘politiek gevoelig’ voor de rechter?

Een empirisch-juridisch onderzoek naar (waargenomen) politiek gevoelige zaken en vertrouwen in de rechter

E. Grosfeld, A. Jansma, A.M. Overheul

Post thumbnail Deze bijdrage weergeeft de resultaten van een empirisch onderzoek naar de relatie tussen politiek gevoelige zaken en publiek vertrouwen in de rechter, en de wijze waarop deze relatie beïnvloed wordt door de wijze waarop zaken gepresenteerd worden in de media. In twee studies (N = 100 en N = 398) hebben de auteurs het vertrouwen dat mensen hebben in de rechter gemeten en onderzocht in hoeverre de respondenten een zaak als politiek gevoelig waarnemen. Uit het onderzoek volgt dat respondenten bepaalde rechtszaken, zoals covid- en klimaatzaken, inderdaad als ‘politiek gevoeliger’ zien dan ‘neutrale’ civielrechtelijke zaken, waarin sprake is van een burenruzie of huurdersgeschil. De resultaten van het onderzoek laten zien dat dit het vertrouwen in de rechter ondermijnt, met name wanneer die rechter door respondenten als ‘activistisch’ wordt gezien.

Verdieping | Verdiepend artikel
april 2025
AA20250257

Te Koop: fraudebestrijding (t.e.a.b.)

T.A. Keijzer, M. Samadi

De bestrijding van fraude gepleegd door multinationale ondernemingen (MNO's) is een complexe aangelegenheid. De opsporing van dit type strafbare feiten vergt veel inspanning en expertise van de justitiële autoriteiten, en bovendien komt veelal aan meerdere landen gelijktijdig rechtsmacht toe. In de praktijk wordt vaak gekozen voor een schikking om dit type delicten af te doen. Hoewel dit een efficiënte manier van afdoening is, bergt deze praktijk het risico in zich dat MNO's kunnen kiezen voor de jurisdictie met het gunstigste strafrechtklimaat. Ter voorkoming van deze vorm van forumshopping is coördinatie op internationaal niveau noodzakelijk.

Opinie | Redactioneel
september 2015
AA20150643

Teaching for Impact. Bildung in academisch juridisch onderwijs

H.E. van Rossum

Op 4 december 2023 verdedigde Hedwig van Rossum haar proefschrift Teaching for Impact, waarin zij docenten in het universitair juridisch onderwijs handvatten geeft om Bildung te implementeren in hun onderwijs. In deze bijdrage legt Van Rossum uit wat de universitaire rechtenstudie zo bijzonder maakt, voor welke uitdagingen studenten en docenten aan de universiteit zich gesteld zien en introduceert zij de door haar ontwikkelde conceptie van Bildung, waarmee het hoofd kan worden geboden aan deze uitdagingen. Tot slot geeft ze op basis van haar onderzoek enkele tips voor studenten die tijdens hun studie aan de slag willen met hun academische ontwikkeling.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
november 2025
AA20250802