Hoe peil je de klanttevredenheid?

Als bedrijf wil je natuurlijk graag weten of jouw klanten tevreden zijn of jouw product of dienst. Maar je wil ook weten wat ze in het algemeen van jouw bedrijf vinden en wat voor imago jouw organisatie eigenlijk heeft onder consumenten. Het is waardevolle informatie die je kunt inzetten om de tevredenheid van je klanten te verbeteren en om beter te worden als bedrijf. Maar hoe peil je nu of jouw klanten wel of niet tevreden zijn en over welke punten ze struikelen? In dit artikel geven we je een aantal tips!

1. Zet een enquête uit voor feedback

De makkelijkste manier om feedback te krijgen van klanten, is het uitzetten van een enquête over de klanttevredenheid. Je kunt dit natuurlijk op allerlei verschillende manieren inzetten. Of je nu vraagt naar hoe een product of dienst bevalt of over hoe de klantenservice van je bedrijf bevalt, je krijgt altijd waardevolle informatie binnen. Je kunt er ook voor kiezen om de enquête uit te zetten via een onderzoekspanel, zodat je ook mensen kunt bereiken die (nog) geen klant van je zijn. Wil je weten welke onderzoekspanels geschikt zouden zijn? Op de website van enqueteplein.nl vind je een lijst van goede panels waar jij jouw enquête kunt plaatsen.

2. Vraag klanten direct om feedback

Naast het sturen van enquêtes, kun je klanten natuurlijk ook direct om feedback vragen. Denk bijvoorbeeld aan embedded feedback tools, waarmee klanten een dienst direct kunnen beoordelen. Op dat moment zit het immers nog vers in hun geheugen en geven ze de beste feedback. Het werkt eigenlijk hetzelfde als wanneer je gevraagd wordt om feedback te geven in een app, bijvoorbeeld via smileys met een eventuele toelichting. Het is een leuke en snelle manier om klanten hun mening te laten geven!

3. Wees transparant over veranderingen

Transparant zijn doet het vandaag de dag erg goed. Deel feedback reportages met je klanten en laat zien wat je met de feedback doet of hebt gedaan. Zo laat je zien dat je als organisatie veel waarde hecht aan de feedback die klanten geven en dat je er dus ook daadwerkelijk iets mee doet. Hierdoor zul je zien dat klanten in de toekomst ook meer geneigd zijn om feedback te geven. Daarnaast is de kans groot dat de veranderingen jouw product of dienst ook daadwerkelijk beter maken, dus het is een win-win situatie. Transparantie is altijd goed voor een organisatie, dat zul je snel genoeg zien.

Categorie: Ondernemen
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *