Resultaat 517–528 van de 1939 resultaten wordt getoond
E.H. Hondius
Tijdens een symposium ter ere van het twaalfde lustrum van dit blad, werd – aldus Ewoud Hondius in deze column – de Raad van State gefileerd en vakkundig afgeserveerd.
Opinie | Columndecember 2011AA20110870
K.J. de Graaf, A.T. Marseille
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) 2 februari 2022, ECLI:NL:RVS:2022:285, JB 2022/44, m.nt. R.J.N. Schlössels
Annotaties en wetgeving | Annotatieapril 2022AA20220306
M. Klos, A. de Wit
Desinformatie is geen illegale inhoud en hoeft dus niet altijd verwijderd te worden. Maar wat is het dan wel? In deze bijdrage wordt ingegaan op de aanpak van desinformatie onder de digitaledienstenverordening (DSA). De auteurs laten zien dat desinformatie weliswaar geen illegale inhoud is, maar dat de mogelijke gevolgen van regulering van desinformatie (bijvoorbeeld door middel van zichtbaarheidsreducties) voor gebruikers gelijk kunnen zijn. Dit betekent dat ook voor lichtere remedies als factchecken in bescherming moet worden voorzien.
Opinie | Opiniërend artikeljanuari 2025AA20250030
Y. Buruma
Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM/ECHR) 4 mei 2001, Application no. 24746/94, ECLI:CE:ECHR:2001:0504JUD002474694 (Hugh Jordan v. The United Kingdom). In de noot van prof. Y. Buruma bij dit arrest wordt ingegaan op art. 2 EVRM waarbij het recht op leven centraal staat. In het arrest en de noot wordt besproken in hoeverre de staat een onderzoeksplicht heeft bij een fataal slachtoffer veroorzaakt door geweld van staatswege.
Annotaties en wetgeving | Annotatieseptember 2001AA20010665
S.B.
In deze column wordt ingegaan op de mogelijkheid van kunnen betalen van parkeerbelasting. Volgens het hof is er bij de enige mogelijkheid van chippen schending van art. 6:112 BW;
Opinie | Columndecember 2003AA20030913
L. van den Berge, P.W. den Hollander
In een poging de regeldruk te verminderen heeft de wetgever enthousiast de Spaanse Lex Silencio Positivo overgenomen. Kort samengevat houdt dit in ‘geen bericht is goed bericht’, dus als een bestuursorgaan niet tijdig besluit, mag de aanvrager ervan uitgaan dat zijn vergunning is verleend. Dat klinkt positief, maar Lukas van den Berge en Wouter den Hollander hebben hun twijfels.
Opinie | Opiniërend artikel | Redactioneelmei 2012AA20120333
J.L.W. Broeksteeg
Politieke partijen moeten enerzijds over voldoende financiële middelen beschikken om hun taken te kunnen vervullen, anderzijds mogen zij niet al te afhankelijk worden van de overheid. Het is daarom jammer dat het kabinet politieke partijen wil subsidiëren op grond van zetel- in plaats van ledenaantal, maar ook dat het lokale partijen niet wil subsidiëren.
Blauwe pagina's | Recht en politiekmaart 2020AA20200228
C. Hofman
In de fiscaliteit wordt gewerkt met een duaal handhavingssysteem: in geval van fiscale fraude kan bestuurs- óf strafrechtelijk worden opgetreden. Het una-via-systeem moet voorkomen dat bestraffende procedures cumuleren. Ons fiscale duale systeem leidt in de praktijk echter tot problemen, juist op het gebied van meervoudige aansprakelijkstelling voor eenzelfde feit. Zou een integraal handhavingssysteem niet beter werken?
Rode draad | Snijvlakken & Kruisbestuivingenmaart 2023AA20230214
L.S.A. Trapman
De in 2013 ingevoerde Wet financiering politieke partijen verplicht partijen onder andere om transparantie te betrachten over ontvangen donaties. Nu staat een wetswijziging op stapel, die de regels op verschillende punten aanscherpt. Het wetsvoorstel laat daarbij echter helaas een aantal kansen liggen.
Verdieping | Verdiepend artikeljanuari 2022AA20220021
R. Nehmelman
Binnenkort zal ook in Nederland een wettelijke regeling gelden die landelijke politieke partijen verplicht inzage te geven in hun financiën. De kiezer kan dan onder andere zien wie substantiële bedragen doneert aan Nederlandse politieke partijen. De nieuwe wettelijke regeling heeft een lange voorgeschiedenis en is onder druk van de Raad van Europa uiteindelijk tot stand gekomen. Hoewel de regeling grotendeels valt toe te juichen, is een aantal essentiële kanttekeningen te plaatsen dat de achilleshiel kan betekenen na de inwerkingtreding van de nieuwe Wet financiering politieke partijen.
Opinie | Opiniërend artikeloktober 2012AA20120703
P.H. Kooijmans
In dit artikel wordt ingegaan op het toezichthouden op mensenrechtenschendingen door verschillende organen. Ook wordt er ingegaan op de rapportage over schendingen van de mensenrechten in het bijzonder die van foltering. Hiervoor is een speciale rapporteur ingesteld. In het artikel wordt het mandaat en de bevoegdheden van de rapporteur.
Verdieping | Verdiepend artikeljanuari 1993AA19930036
M. Kuijer
In dit artikel in de reeks Mensenrechten wordt de werking van het Comité van de Raad van Europa besproken. Dit Comité waakt tegen folteringen en onmenselijke behandelingen door de Lid-Staten. In dit artikel wordt de werking van dit Comité besproken op basis van het CPT-Verdrag. Verder in het artikel wordt een zaak rondom folteringen in Turkije besproken.
Verdieping | Verdiepend artikelseptember 1994AA19940854