Staats- en bestuursrecht

Resultaat 1633–1644 van de 1887 resultaten wordt getoond

Regulering van private military and security companies

J.E.D. Voetelink

Post thumbnail In de afgelopen 20 jaar zijn private partijen tijdens internationale militaire operaties steeds vaker diensten gaan verrichten die vroeger door militairen zouden zijn uitgevoerd. Inmiddels is de vraag niet langer of inzet van dit soort bedrijven wel juridisch te verantwoorden is, maar wat de juridische grenzen aan die inzet zijn.

Opinie | Opiniërend artikel
september 2020
AA20200776

Relaties tussen Turks en Zwitsers recht: ervaringen met de toepassing van geadopteerd recht in een andere rechtscultuur

E. Özsunay

De ontstaansgeschiedenis van het Turkse recht kent een lange weg, was men eerst van plan een geheel eigen rechtstelsel op te zetten, toen dit niet lukte heeft men besloten buitenlandse codificaties over te nemen.

Overig | Rode draad | Over de grens
mei 2007
AA20070430

Rijden of gereden worden

Beantwoording rechtsvraag (305) Bestuursrecht

R.L. Vucsán

In dit artikel wordt een rechtsvraag in het kader van het bestuursrecht beantwoord.

Perspectief | Rechtsvraag
april 2003
AA20030334

Rode draad ‘Milieurecht’ afsluiting

E. Florijn, R. Glas, R.Th. Mirck

De afgelopen jaargang heeft een deel van de redactie van Ars Aequi een aantal bijdragen gewijd aan het milieurecht. Dit jonge rechtsgebied strekt zich uit over de meeste 'traditionele' delen van het recht. Deze keer het slotnummer uit de reeks, waarin de redacteuren hun wens voor de toekomst uitspreken.

Overig | Rode draad | Milieurecht
december 1990
AA19900937

Rode draad ‘Milieurecht’ inleiding

E. Florijn, R. Glas, R.Th. Mirck

Inleiding bij de Rode draad van het jaar 1990 die ziet op het Milieurecht.

Overig | Rode draad | Milieurecht
februari 1990
AA19900085

Roken, rookte, gerookt?

Een analyse van de vormgeving en naleving van de rookverboden in de horeca

Rond Srebrenica: de zorgplicht in tijden van oorlog

A.G. Castermans, C.W. Demper

Hoge Raad 19 juli 2019, nr. 17/04567, ECLI:​NL:​HR:​2019:​1223, NJ 2019/356, m.nt. A.G. Castermans & C.W. Demper (Mothers of Srebrenica)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
december 2019
AA20190981

Rondom de Woestijnwet: Herziening van het adviesstelsel

J. Postma, K. Schrijvers

De herziening van het adviesstelsel is een van de onderwerpen die in het kader van de staatkundige, bestuurlijke en staatsrechtelijke vernieuwing op de politieke rails zijn gezet. Aan de herziening wordt door middel van een complex geheel van samenhangende wetgeving vorm gegeven. De wetten die moeten leiden tot afschaffing van het huidige adviesstelsel en creatie van een nieuw bevinden zich in uiteenlopende stadia van parlementaire behandeling. Hieronder behandelen wij dit complexe geheel, en vraagstukken die daarbij aan de orde zijn.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
september 1995
AA19950699

Rondrennende mieren

G. Boogaard

Post thumbnail Sinds Kortmann openlijk twijfelde aan het vaste refrein van de Hoge Raad over zijn rechtsvormende taak, is het alsof iemand in een mierenhoop geprikt heeft. De ene helft van de mieren vertoont grote agitatie, kennelijk van mening dat daarmee het gevaar kan worden bestreden. De andere helft gaat met de eieren sjouwen, kennelijk met het oogmerk deze in veiligheid te brengen.

Opinie | Amuse
juni 2011
AA20110416

Rotsvast vertrouwen aan het wankelen gebracht

F. Ahlers, R. Kindt

De wetgever voelt een welhaast reflexmatige behoefte bij gevoeld sociaal conflict de in het geding zijnde sociale norm tot juridische te verheffen. Dit leidt tot een veelheid aan regelgeving, die soms de werking mist waar de wetgever van uit lijkt te gaan. Een voorbeeld hiervan is de Wet dwangsom.

Opinie | Redactioneel
april 2013
AA20130265

Sancties

F. Grünfeld

Dit artikel gaat over de rol van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties bij het oplossen van conflicten door gebruikmaking van sancties. In het bijzonder komt de effectiviteit van sancties aan de orde. De Veiligheidsraad kan dan worden beschouwd als hoogste geschillenrechter die partij kiest ter handhaving van de internationale vrede en veiligheid en ter bescherming van de rechten van de mens. De diplomatieke stappen die de VN met instemming van de partijen kunnen zetten, hebben dan geen resultaat opgeleverd. Met sancties wordt gekozen voor een vreedzame oplossing met besluiten die verplichtend zijn voor de hele wereldgemeenschap. Sancties kunnen bestaan uit een wapenembargo, brede economische sancties of de meer gerichte slimme sancties van bijvoorbeeld bevriezing van geldtegoeden, visa en andere reisbeperkingen van de heersende elite. Het geweldgebruik wordt nog uitgesloten al kan daar wel mee gedreigd worden. De vraag is of slimme sancties wel slim genoeg zijn voor een effectieve oplossing van het conflict.

Bijzonder nummer | Buiten de rechter om
juli 2002
AA20020571

Sancties, organisatiecriminaliteit en milieudelicten

H.G. van de Bunt, W. Huisman

In dit artikel in de serie Sancties van de Rode draad wordt ingegaan op de organisatiecriminaliteit. Dit is overtreding van vooral ordeningswetgeving door organisaties, veelal rechtspersonen, met eigen voordeel als gevolg. Er wordt aan de hand van milieuwetgeving uiteengezet hoe het met de handhaving verloopt, keuzes hieromtrent en de effectiviteit daarvan.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 1997
AA19970684

Resultaat 1633–1644 van de 1887 resultaten wordt getoond