Sociaal-economisch recht

Resultaat 289–300 van de 1593 resultaten wordt getoond

Enquêtebevoegdheid Openbaar Ministerie verzandt in summier gemotiveerde, rechterlijke belangenafweging

S.M. Bartman

Hoge Raad 18 november 2022, ECLI:NL:HR:2022:1705, NJ 2022/368, JOR 2023/29 (Openbaar Ministerie Sint Maarten/Sint Maarten Harbour Holding Company c.s.)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
maart 2023
AA20230203

Enquêterecht

R.P.M.G. van den Boorn, M.H.J. van Rest

Post thumbnail Hét boek over dé procedure in het ondernemingsrecht: de enquêteprocedure. Een handzaam overzicht van de procedurele regels en waarborgen van het enquêterecht.

9789493333338 - 16-09-2024

Erasmus MC Holding: omvat arbitragebeding tussen partners in een BV afstand van enquêterecht?

M.J.G.C. Raaijmakers

Gerechtshof Amsterdam (Ondernemingskamer) 18 oktober 2012, ECLI:NL:GHAMS:2012:BY5614, nr. 200.111.124/01 OK (Erasmus MC Holding BV/Harbour Antibodies en Craig, Grosveld en Kamen, belanghebbenden)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
december 2013
AA20130932

EU antitrust law infringements and private damages actions: how to hold cartelists liable for damages

C.S. Rusu

Post thumbnail

Directive 2014/104/EU on private damages actions builds on the CJEU’s landmark rulings dealing with EU antitrust private enforcement. It also harmonises certain key elements of private damages domestic actions. This article evaluates the development of the victims’ right to claim damages stemming from EU antitrust infringements. It then discerns the Directive’s added value for holding the cartelists liable to fully compensate the injured parties. The article concludes that the EU antitrust private enforcement system has come a long way since the CJEU’s Courage and Crehan ruling, thus overcoming the underdevelopment which until recently characterised it.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 2017
AA20170796

Europees verzekeringrecht: goed voor de verzekeringnemer?

H. Bronsveld-Taute

De Commissie van de EEG acht het wenselijk dat in de toekomst buitenlandse verzekeringsmaatschappijen verzekeringen kunnen aanbieden in bijvoorbeeld Nederland, waarop hun eigen nationale recht van toepassing is. Dit is namelijk in het belang van het vrije verkeer van verzekeringsdiensten. De Commissie wil de weg hiertoe vrij maken door harmonisering van het verzekeringsrecht. In dit artikel wordt ingegaan op het ontstaan en de aard van de ontwerprichtlijn ter harmonisering van het verzekeringsrecht en de wenselijkheid van harmonisering. Na een kort overzicht van de inhoud van de ontwerprichtlijn, wordt onderzocht in hoeverre de huidige ontwerprichtlijn een goede bescherming aan de verzekeringnemer biedt. Dit onderzoek vindt plaats op de volgende terreinen: de mededelingsplicht bij het aangaan van de verzekering, risicowijziging tijdens de looptijd van de verzekering, de reddingsplicht en de meerjarige contracten en stilzwijgende verlenging.

Bijzonder nummer | Europa 1992
mei 1989
AA19890391

Europese bescherming persoonsgegevens is geen one-shop-stop

A.C.M. Meuwese

Hof van Justitie Europese Unie (HvJ EU) 1 oktober 2015, zaak C-230/14, ECLI:EU:C:2015:639 (Weltimmo sro/Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság)
Bescherming persoonsgegevens; prejudiciële verwijzing; Richtlijn 95/46/EG – Artikelen 4, lid 1, en 28, leden 1, 3 en 6; vaststelling van het toepasselijke nationale recht; grensoverschrijdende samenwerking bestuursorganen.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
december 2015
AA20150998

Europese concurrentie tussen auteursrechtenorganisaties: de gevolgen voor onze artiesten

S. Olislaegers

Post thumbnail Wetsregulering blijft altijd achter bij technologische ontwikkelingen. Tegen de tijd dat de wetgevingsprocedure is afgerond, is de technologie verouderd en staan weer nieuwe uitdagingen voor de deur. Desalniettemin kan de Europese Commissie een ambitieuze wetgever genoemd worden. Met name op het gebied van digitalisering tracht zij vooruitstrevend te zijn, en zo ook op het gebied van auteursrechtmanagement. Een van de zaken die voor het jaar 2011 op de agenda van de Europese Commissie staan, is het uitbrengen van een wetsvoorstel om collectief management van auteursrechten te harmoniseren. Daarbij is de Europese Commissie voornemens de markt van auteursrechtenorganisaties vrij te geven, en één Europees licentiesysteem te creëren.

Blauwe pagina's | Recht en Media
juni 2011
AA20110414

Europese Mededingingsregels in het perspectief van het Witboek voor de Interne Markt

M. Fierstra

Met een optimisme zo mogelijk nog groter dan het pessimisme waarmee het door Orwell verdoemde 1984 werd tegemoetgetreden, wordt uitgekeken naar 1992, het jaar waarin de communautaire interne markt moet worden gerealiseerd. Veel aandacht wordt geschonken aan de voorstellen die de Commissie moet doen en besluiten die de Raad dient te nemen voor het bereiken van deze doelstelling alsmede aan de voorbereiding van het bedrijfsleven op de nieuwe mogelijkheden. Minder aandacht kreeg tot nu toe de betekenis van de interne markt voor die beleidsgebieden waar de Commissie al betrekkelijk zelfstandig een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Europese integratie. Dit opstel heeft tot onderwerp mogelijke gevolgen van de interne markt voor het Europese mededingingsrecht.

Bijzonder nummer | Europa 1992
mei 1989
AA19890428

Europese wanklanken in de Nederlandse sociale symfonie?

A.T.J.M. Jacobs

Het nationale sociale recht is een bonte mengeling van normen, vervat in de wet, lagere wetgeving, beleidsregels, cao's, reglementen, etcetera. Kan in dat veelkleurige patroon de Europese wetgeving moeiteloos geïntegreerd worden of levert dat problemen op?

Bijzonder nummer | Rechtsharmonie - Wetsharmonie
mei 1996
AA19960355

Ex Aequo, net zo goed als Ars Aequi, maar je krijgt geld toe!

D.J.G. Visser

Post thumbnail Amusant artikel waarbij ingegaan wordt op de kracht van het juridische studentenblad Ars Aequi en het gebruik daarvan als merk. Daarbij wordt ingegaan op de inschrijfbaarheid van het merk 'Ars Aequi' en de bescherming van het merk. Hierbij komt veel jurisprudentie aan de orde.

Opinie | Amuse
oktober 2009
AA20090620

Excuustruus of echte topvrouw?

Over de wenselijkheid van vrouwenquota in het bedrijfsleven

F.S. Bakker, F. Kartner

Eurocommissaris Viviane Reding deed een voorstel voor een EU-richtlijn die voorziet in een vrouwenquotum van 40% voor niet-uitvoerende bestuurders in de raden van bestuur van beursgenoteerde vennootschappen. Vrouwenquota zijn echter niet wenselijk, met welk doel dan ook. Bedrijven worden niet beter bestuurd en presteren niet beter wanneer een vrouw enkel vanwege een vrouwenquotum is aangenomen, terwijl zij niet de juiste kwaliteiten voor de functie heeft. Ook zou onterecht twijfel kunnen rijzen over de redenen voor aanstelling.

Opinie | Redactioneel
februari 2013
AA20130093

Externe bestuurdersaansprakelijkheid ex artikel 6:162 BW en de eis van een persoonlijk ernstig verwijt

De Hoge Raad trekt lijnen (door)

B.F. Assink

Hoge Raad 30 maart 2018, nr. 16/06014, ECLI:NL:HR:2018:470 (X./TMF Management (BVI)) Financieel recht. Onrechtmatige daad. Bestuurdersaansprakelijkheid (art. 6:162 BW). Vervolg op HR 17 december 2010, ECLI:NL:HR:2010:BO1979, NJ 2011/8. Invloed collegiale verantwoordelijkheid van bestuurders (art. 2:9 BW) op persoonlijk ernstig verwijt als bestuurder. Betekenis van schending van normen van financieel recht (art. 3 en 7 (oud) Wte 1995).

Annotaties en wetgeving | Annotatie
juni 2018
AA20180502

Resultaat 289–300 van de 1593 resultaten wordt getoond