Resultaat 289–300 van de 1571 resultaten wordt getoond
M. Fierstra
Met een optimisme zo mogelijk nog groter dan het pessimisme waarmee het door Orwell verdoemde 1984 werd tegemoetgetreden, wordt uitgekeken naar 1992, het jaar waarin de communautaire interne markt moet worden gerealiseerd. Veel aandacht wordt geschonken aan de voorstellen die de Commissie moet doen en besluiten die de Raad dient te nemen voor het bereiken van deze doelstelling alsmede aan de voorbereiding van het bedrijfsleven op de nieuwe mogelijkheden. Minder aandacht kreeg tot nu toe de betekenis van de interne markt voor die beleidsgebieden waar de Commissie al betrekkelijk zelfstandig een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de Europese integratie. Dit opstel heeft tot onderwerp mogelijke gevolgen van de interne markt voor het Europese mededingingsrecht.
Bijzonder nummer | Europa 1992mei 1989AA19890428
A.T.J.M. Jacobs
Het nationale sociale recht is een bonte mengeling van normen, vervat in de wet, lagere wetgeving, beleidsregels, cao's, reglementen, etcetera. Kan in dat veelkleurige patroon de Europese wetgeving moeiteloos geïntegreerd worden of levert dat problemen op?
Bijzonder nummer | Rechtsharmonie - Wetsharmoniemei 1996AA19960355
D.J.G. Visser
Amusant artikel waarbij ingegaan wordt op de kracht van het juridische studentenblad Ars Aequi en het gebruik daarvan als merk. Daarbij wordt ingegaan op de inschrijfbaarheid van het merk 'Ars Aequi' en de bescherming van het merk. Hierbij komt veel jurisprudentie aan de orde.
Opinie | Amuseoktober 2009AA20090620
F.S. Bakker, F. Kartner
Eurocommissaris Viviane Reding deed een voorstel voor een EU-richtlijn die voorziet in een vrouwenquotum van 40% voor niet-uitvoerende bestuurders in de raden van bestuur van beursgenoteerde vennootschappen. Vrouwenquota zijn echter niet wenselijk, met welk doel dan ook. Bedrijven worden niet beter bestuurd en presteren niet beter wanneer een vrouw enkel vanwege een vrouwenquotum is aangenomen, terwijl zij niet de juiste kwaliteiten voor de functie heeft. Ook zou onterecht twijfel kunnen rijzen over de redenen voor aanstelling.
Opinie | Redactioneelfebruari 2013AA20130093
B.F. Assink
Hoge Raad 30 maart 2018, nr. 16/06014, ECLI:NL:HR:2018:470 (X./TMF Management (BVI)) Financieel recht. Onrechtmatige daad. Bestuurdersaansprakelijkheid (art. 6:162 BW). Vervolg op HR 17 december 2010, ECLI:NL:HR:2010:BO1979, NJ 2011/8. Invloed collegiale verantwoordelijkheid van bestuurders (art. 2:9 BW) op persoonlijk ernstig verwijt als bestuurder. Betekenis van schending van normen van financieel recht (art. 3 en 7 (oud) Wte 1995).
Annotaties en wetgeving | Annotatiejuni 2018AA20180502
F. Ahlers, M. Neekilappillai
De bescherming van het intellectueel eigendomsrecht in China vormt voor de EU een grote uitdaging. Ondanks het feit dat China het IE-recht sinds 1979 erkent, zijn schendingen door bedrijven uit China aan de orde van de dag. De vraag rijst hoe de EU zich zou moeten opstellen tegenover China om de bescherming van IE-rechten beter te waarborgen.
Opinie | Redactioneeldecember 2012AA20120897
W.A. Hoyng
Aan de hand van een Intellectuele eigendomsrechtelijke casus worden enkele vragen gesteld en opgelost.
Perspectief | Rechtsvraagmaart 2003AA20030232
Beantwoording rechtsvraag op het gebied van het octrooirecht.
Perspectief | Rechtsvraagseptember 2003AA20030711
J. van Dijk
In dit artikel bespreek ik het transparantieraamwerk naar analogie met taal. Deze methode van behandeling van een juridisch instrument komt mij voor als didactisch geschikt. Het transparantieraamwerk probeert de beschikbaarheid van duurzaamheidsinformatie te vergroten en duurzaamheidsinformatie te standaardiseren. Het transparantieraamwerk bevat verschillende technische begrippen, maar deze begrippen sluiten niet goed op elkaar aan. Het transparantieraamwerk is daarom voor verbetering vatbaar.
Perspectief | Uitgelegdseptember 2023AA20230684
A.J. Tekstra
Het onderwerp flexibele pensionering geniet momenteel veel belangstelling. Tal van maatschappelijke ontwikkelingen maken deze vorm van pensionering aanlokkelijk. Daarbij kunnen vooral worden genoemd de hoge kosten van de vervroegde uittredings(VUT)regeling en de behoefte om te komen tot een systeem van pensionering waarin rekening wordt gehouden met de wensen van de individuele werknemer en de eisen van de bedrijfsorganisatie.
Bijzonder nummer | Ouderenrechtoktober 1988AA19880719
M.J.G.C. Raaijmakers
Gerechtshof Amsterdam (Ondernemingskamer) 5 april 2012, nr. nr. 200.071.997, ECLI:NL:GHAMS:2012:BW0991, LJN: BW0991, Ondernemingsrecht 2012, p. 389-393 m.nt. Steef Bartman (VEB e.a./Ageas N.V, voorheen FORTIS N.V.) Rechtbank Utrecht 15 februari 2012, nr. 274126 / HA ZA 09-2174, ECLI:NL:RBUTR:2012:BV3753, LJN: BV3753; Ondernemingsrecht 2012, p. 267-272 m.nt. B.J. de Jong en JOR 2012/243 m.nt. J.H.M. Willems
Annotaties en wetgeving | Annotatieoktober 2012AA20120744
C.J. Loonstra
In Frankrijk heeft het flink gerommeld begin 2006, toen de regering het ontslagrecht wilde versoepelen om de jeugdwerkeloosheid te verminderen kwamen er massale demonstraties. In andere landen wordt wel al een begin gemaakt met het versoepelen van het ontslagrecht, daarom wordt er verder ingegaan op het ontwikkelen van een europees ontslagrecht en hoe het Nederlands ontslagrecht ervoor staat.
Verdieping | Verdiepend artikeljuni 2006AA20060410