Resultaat 1–12 van de 13 resultaten wordt getoond
H. Botter
Herman van Veen zei ooit dat eend Alfred J. Kwak een rolmodel is als het gaat om de strijd tegen onrecht. Hij reageerde volgens Hugo Botter inderdaad correct op discriminatie, armoede en walvisvaart, maar sloeg met zijn reactie op een onteigening toch echt de plank mis.
Perspectief | Columnmaart 2024AA20240266
P.W.A. Gerritzen
Aan artikel 60a van de Wet op de Raad van State wordt in de literatuur weinig aandacht besteed. Dit in tegenstelling tot artikel 80 van de Wet, een bepaling van gelijke strekking. Artikel 60a heeft tot voor kort weinig toepassing gevonden. Waar in de wet de mogelijkheid tot beroep op de Kroon wordt geopend heeft dit beroep in de meeste gevallen van rechtswege schorsende werking. Uit recente wetswijzigingen en wetsontwerpen blijkt echter een voorkeur om de automatisch schorsende werking te vervangen door de mogelijkheid om met toepassing van artikel 60a schorsing te bewerkstelligen. Dit verschijnsel doet zich o.a. voor in de sfeer van de ruimtelijke ordening. Met betrekking tot bestemmingsplannen en stadsvernieuwingsplannen kan men, gezien het specifieke karakter van deze regelingen, zich afvragen of de Voorzitter van de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State wel voldoende is geëquipeerd om die rechtsbescherming te kunnen bieden die opgesloten ligt in de van rechtswege schorsende werking.
mei 1982AA19820226
A.G.A. Nijmeijer
Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 6 mei 2015, ECLI:NL:RVS:2015:1412, nr. 201401555/1/A4, JOM 2015/459
Annotaties en wetgeving | Annotatiemei 2016AA20160382
G.A. van der Veen
Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Samen met vier algemene maatregelen van bestuur vervangt die 26 wetten en vele amvb’s op het terrein van de ruimtelijke ordening en het milieu. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Na de achtergronden en doelstellingen van de wet, de totstandkomingsgeschiedenis en de inhoud van de Omgevingswet komen in dit artikel mogelijke pijnpunten en kritiek op de wet of onderdelen daarvan aan de orde.
Verdieping | Verdiepend artikelseptember 2023AA20230649
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) 10 juni 2020, ECLI:NL:RVS:2020:1374, zaaknr. 201904125/1/R1 (mr. Verburg) Artikel 3.1 lid 1 Wro; artikel 4:81 Awb
Annotaties en wetgeving | Annotatieoktober 2020AA20200965
P. de Haan
In deze bijdrage voor het bijzonder nummer 'Osmose tussen publiek- en privaatrecht worden tien juridische sociaal-ruimtelijke vakken beschreven.
Bijzonder nummermei 1987AA19870361
S.D.P Kole
In deze aflevering van de Blauwe Pagina’s ‘Liever kwijt dan rijk’ legt Sander Kole uit waarom de zorgplichtbepaling van artikel 1.11 Wet natuurbescherming wat hem betreft beter geschrapt kan worden.
Blauwe pagina's | Liever kwijt dan rijkfebruari 2023AA20230084
R. Ligtvoet
Op 15 mei 2014 heeft het Europese Hof van Justitie de prejudiciële vragen van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State beantwoord inzake de wegverbreding van de Rijksweg A2. De uitspraak van het Hof zorgt voor een milieurechtelijke landverschuiving en heeft grote gevolgen voor de praktijk en waarschijnlijk ook voor de A2. In deze bijdrage wordt de uitspraak van het Hof geanalyseerd en worden de mogelijke gevolgen voor de praktijk uiteengezet.
Verdieping | Verdiepend artikeldecember 2014AA20140918
Het omgevingsrecht is veel te complex geworden, volgens de regering. De wet- en regelgeving binnen dit rechtsgebied moeten ‘eenvoudig beter’. Daartoe is medio 2014 een wetsvoorstel Omgevingswet bij de Tweede Kamer ingediend. Dat wetsvoorstel belooft grote veranderingen in het omgevingsrecht teweeg te brengen. Tijd voor een eerste kennismaking met dit majeure en ambitieuze wetsvoorstel.
Verdieping | Verdiepend artikeldecember 2014AA20140902
In het regeerakkoord van het kabinet-Rutte IV zijn het oplossen van de woningcrisis en de stikstofcrisis als belangrijke doelstellingen voor de komende jaren aangemerkt. Het oplossen van deze ‘hoofdpijndossiers’ wordt echter bemoeilijkt door de aanwezigheid van 162 Natura 2000-gebieden in Nederland die op basis van het Unierecht strikt moeten worden beschermd. In dat kader kan de vraag worden gesteld of Nederland niet toe kan met minder Natura 2000-gebieden.
Opinie | Opiniërend artikelnovember 2022AA20220864
Tegenwoordig gaat bij de uitleg en toepassing van het omgevingsrecht veel aandacht uit naar de bescherming van natuurgebieden en de regulering van economische activiteiten in en rond die gebieden. Er is een tijd geweest waarin natuurgebieden en het natuurbeschermingsrecht nog niet bestonden. In deze bijdrage wordt ingegaan op de geschiedenis van de bescherming van natuurgebieden in Nederland, en de wijzigingen die er in de loop van de tijd bij de bescherming van deze gebieden zijn opgetreden.
Bijzonder nummer | Recht & Natuurjuli 2022AA20220524
Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State (ABRvS) 11 juli 2012, ECLI:NL:RVS:2012:BX1112, LJN: BX1112, nr. 201100219/1/R4
Annotaties en wetgeving | Annotatienovember 2012AA20120837