Omgevingsrecht

Alfred J. Kwak

H. Botter

Herman van Veen zei ooit dat eend Alfred J. Kwak een rolmodel is als het gaat om de strijd tegen onrecht. Hij reageerde volgens Hugo Botter inderdaad correct op discriminatie, armoede en walvisvaart, maar sloeg met zijn reactie op een onteigening toch echt de plank mis.

Perspectief | Column
maart 2024
AA20240266

Bouwen zonder omgevingsvergunning

Over hoofdgebouwen, bijbehorende bouwwerken en bebouwingsgebieden

A.G.A. Nijmeijer

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) 27 november 2019, ECLI:NL:RVS:2019:3978, zaaknr. 201900152/1/A1


Advertorial

Volop online leren met een webinarbundel

Wilt u in de komende periode meerdere webinars volgen? Met een
CPO Webinarbundel kunt u een jaar lang volop online leren en geregeld uw kennis aanscherpen. Zo kunt u flexibel en voordelig deelnemen aan CPO-webinars. U kunt kiezen uit twee webinarbundels: de Webinarbundel 10 punten en de Webinarbundel Onbeperkt. Met de Webinarbundel 10 punten kunt u voor een totaal aan 10 PO-punten webinars volgen (€ 595,-). Wilt u een jaar lang onbeperkt webinars kunnen volgen? Kies dan voor de Webinarbundel Onbeperkt. Voor € 895,- (btw-vrij) kunt u hiermee 12 maanden lang volop online leren.

Annotaties en wetgeving | Annotatie
juni 2020
AA20200594

De lange weg naar de Omgevingswet

G.A. van der Veen

Post thumbnail Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Samen met vier algemene maatregelen van bestuur vervangt die 26 wetten en vele amvb’s op het terrein van de ruimtelijke ordening en het milieu. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan. Na de achtergronden en doelstellingen van de wet, de totstandkomingsgeschiedenis en de inhoud van de Omgevingswet komen in dit artikel mogelijke pijnpunten en kritiek op de wet of onderdelen daarvan aan de orde.

Verdieping | Verdiepend artikel
september 2023
AA20230649

De onmiddellijk geëffectueerde lozingsvergunning

J.G. Steenbeek

Annotaties en wetgeving | Annotatie
juni 1982
AA19820304

De Schipholsaga: vragen en twijfels bij een natuurvergunning

De strafrechtelijke handhaving van klimaatnormen

S.J. Lopik

Op 19 september 2025 promoveerde Sjoerd Lopik aan de Universiteit Leiden met het proefschrift Klimaatstrafrecht: De rol van het strafrecht binnen het juridische antwoord op klimaatverandering. In deze bijdrage vertelt hij over zijn onderzoek.

Literatuur | Proefschriftbijdrage
oktober 2025
AA20250729

Dynamiek tussen wet en beleidsregel in het omgevingsrecht. Veranderd houvast voor burger en bestuursrechter

A.G.A. Nijmeijer

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) 10 juni 2020, ECLI:NL:RVS:2020:1374, zaaknr. 201904125/1/R1 (mr. Verburg) Artikel 3.1 lid 1 Wro; artikel 4:81 Awb

Annotaties en wetgeving | Annotatie
oktober 2020
AA20200965

Een juridische blik op het elektriciteitssysteem op zee

Een sterke maar slechte gewoonte – loslopende ‘huiskatten’ en de wet

A. Trouwborst

Post thumbnail Dat iets een sterke gewoonte is, wil niet zeggen dat het ook een goede gewoonte is. Het buiten laten loslopen van ‘huiskatten’ lijkt er uitsluitend één van de eerste categorie. De gevolgen voor wilde dieren, van vogels tot vleermuizen, zijn bepaald niet voor de poes. Het openzetten van het kattenluik staat dan ook op gespannen voet met het natuurbeschermingsrecht. Andere juridische vraagtekens betreffen de forse risico’s van door katten(poep) verspreide ziektes voor de menselijke gezondheid, en de gevaren van rondzwerven voor katten zelf. Het lijkt een kwestie van tijd voordat voortschrijdend inzicht het wint van ingesleten gebruik, en de buitenkat zich voegt bij andere schadelijke gewoontes uit het verleden waarvan we ons nu afvragen hoe ze ooit normaal waren.

Opinie | Opiniërend artikel
maart 2025
AA20250177

Eens Natura 2000, voor altijd Natura 2000?

C.W. Backes

Post thumbnail Het ‘schrappen’ van Natura 2000-gebieden is niet mogelijk. Juridisch zou mogelijk zijn de instandhoudingsdoelstellingen van dergelijke gebieden te wijzigen. Of dit ecologisch zinvol is, is een andere vraag. Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit wezenlijk zou bijdragen aan de oplossing van de stikstofcrisis. De oorzaken van deze crisis zijn te hoge stikstofdeposities en een inefficiënt en bureaucratisch Nederlands juridisch kader. Aan beide moet worden gewerkt.

Verdieping | Verdiepend artikel
juni 2020
AA20200549

december 2020

KwartaalSignaal 157: Omgevingsrecht

R.H.W. Frins

maart 2021

KwartaalSignaal 158: Omgevingsrecht

J.A.M.A. Sluysmans