Mediarecht

Resultaat 133–141 van de 141 resultaten wordt getoond

maart 2024

KwartaalSignaal 170: Mediarecht

H.W. van der Kaaij, F. van der Lecq

juni 2024

KwartaalSignaal 171: Mediarecht

H.W. van der Kaaij, F. van der Lecq

september 2024

KwartaalSignaal 172: Mediarecht

H.W. van der Kaaij, F. van der Lecq

december 2024

KwartaalSignaal 173: Mediarecht

H.W. van der Kaaij, F. van der Lecq

Mediavrijheid onder toezicht

A.W. Hins

Post thumbnail

Een publieke mediadienst is een organisatie die informatie van algemeen belang publiceert met financiële steun van de Staat. Vroeger ging het alleen om radio en televisie, tegenwoordig ook om internet. Er bestaat altijd een risico dat de regering haar macht misbruikt om berichtgeving in haar voordeel te beïnvloeden. Hongarije en Polen geven voorbeelden daarvan. Hoe kan het recht bevorderen dat de publieke opinie niet wordt gemanipuleerd door de machthebbers?

Verdieping | Verdiepend artikel
september 2016
AA20160606

Ongehoord Nederland! Underdog en waakhond

A.W. Hins

Post thumbnail Hoeveel ruimte moet er binnen de publieke omroep blijven voor een omroepvereniging met een radicaal andere visie op goede journalistiek? Enerzijds is het de taak van de raad van bestuur van de NPO ervoor te waken dat alle publieke media-instellingen betrouwbaar, zorgvuldig en professioneel handelen. Daar staat tegenover dat Nederland een lange traditie heeft van ideologisch geprofileerde omroepen die elk hun eigen visie op de waarheid mochten verkondigen.

Opinie | Opiniërend artikel
februari 2023
AA20230114

Privacy- & telecommunicatierecht 2020 (Digitaal boek)

Ars Aequi Libri

Post thumbnail Alle relevante wet- regelgeving op het gebied van privacy en telecommunicatie. Teksten zoals deze gelden op 1 juli 2020.

9789493199101 - 07-09-2020

Straffe desinformatiewetgeving? Bedenkingen vanuit Franse en Europese Unie-wetgeving

M. Klos, I.D. Siegel

Post thumbnail Moet in Nederland desinformatie strafbaar worden gesteld? In dit artikel wordt gekeken wat de laatste ontwikkelingen zijn van desinformatieregulering op het niveau van de Europese Unie. Daarnaast wordt gekeken naar Franse wetgeving omtrent desinformatie en wordt belicht hoe de rol van de rechter daarin uiteindelijk zeer beperkt is omwille van de vrijheid van meningsuiting. Ten slotte wordt gewaarschuwd tegen een expliciete strafbaarstelling van desinformatie, bekeken vanuit de soft-lawaanpak van de EU en de hardere juridische aanpak van Frankrijk.

Bijzonder nummer | Reizen naar Recht
juli 2024
AA20240682

Waarom nepnieuws niet alleen juridisch en technologisch bestreden kan worden: pleidooi voor een educatieve aanpak

E.F. Loos

Post thumbnail Nepnieuws raakt ons allemaal. Toegang tot betrouwbare digitale informatie kan worden gezien als een zogenaamd primary good en is voor alle burgers van levensbelang. Door de snelle opkomst van sociale media wordt nepnieuws in toenemende mate een groot maatschappelijk probleem. Dit artikel toont aan waarom het niet voldoende is om nepnieuws met juridische en technologische middelen te bestrijden, en pleit voor een educatieve aanpak.

Opinie | Opiniërend artikel
januari 2024
AA20240044

Resultaat 133–141 van de 141 resultaten wordt getoond