Internationaal en Europees publiekrecht

Resultaat 133–144 van de 211 resultaten wordt getoond

juni 2014

KwartaalSignaal 131: Volkenrecht

I.F. Dekker, N.J. Schrijver

december 2014

KwartaalSignaal 133: Europees recht

- UL Europa Instituut, M. Aalbers, B.E.E.M. Cooreman

september 2016

KwartaalSignaal 140: Europees recht

- UL Europa Instituut, M. Aalbers, T.W.A. Weber

september 2016

KwartaalSignaal 140: Mensenrechten

O. Spijkers

september 2016

KwartaalSignaal 140: Volkenrecht

I.F. Dekker, N.J. Schrijver

Levenslang in de ban?

R.J.B. Schutgens

Hoge Raad 5 juli 2016, nr. 15/00402, ECLI:NL:HR:2016:1325

Annotaties en wetgeving | Annotatie
februari 2017
AA20170119

Levensmiddelenrecht onder een transnationale en private rule of law?

M.A. Heldeweg

Post thumbnail Voedselketens overschrijden de grenzen van landen en continenten. Daardoor ontsnappen zij in belangrijke mate aan (supra)nationale jurisdicties. In toenemende mate is het levensmiddelenrecht niet meer publiek verankerd en domineren private standaarden en certificeringssystemen. Hoe wordt deze aanpak vormgegeven en heerst daarbinnen nog de rule of law? Dit artikel is gepeerreviewd.

Rode draad | Voedsel & Recht
juni 2014
AA20140488

Levert het recht voor de officiële Londense taxi’s de vrije busbanen te mogen gebruiken, staatssteun op?

P.J. Slot

Hof van Justitie Europese Unie (HvJ EU) (tweede kamer, vijf rechters) 14 januari 2015, zaak C-518/13, ECLI:EU:C:2015:9 (The Queen/Parking Adjudicator)

Annotaties en wetgeving | Annotatie
juni 2015
AA20150510

Loyale samenwerking na Brexit

C. Eckes

Post thumbnail

Het Brexit-referendum was het startsignaal voor een periode van bezinning over de toekomst van de EU. In deze amuse betoogt de auteur dat het beginsel van loyale samenwerking ingezet zou moeten worden om nationale politici te verplichten politieke verantwoordelijkheid te nemen voor de EU-besluiten waar zij zelf onderdeel van de besluitvorming waren.

Opinie | Amuse
maart 2017
AA20170174

Macht en willekeur, of hoe het Europees Hof voor de Rechten van de Mens negen eisen voor kwalitatief goede wetgeving neerlegde

B. van der Sloot

Post thumbnail

Niet alleen het handelen van de uitvoerende macht en de consequenties daarvan voor de rechten van burgers, maar ook wetgeving als zodanig kan een schending van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens opleveren. Wetten moeten zo zijn opgesteld dat ze de kans op machtsmisbruik minimaliseren en burgers in staat stellen redelijkerwijs in te schatten hoe de uitvoerende macht zijn bevoegdheden wel of niet zal inzetten, dixit het Europees Hof voor de Rechten van de Mens.

Verdieping | Verdiepend artikel
april 2021
AA20210337

Naar een stelselherziening in het omgevingsrecht

De hoofdlijnen en de belangrijkste doelstellingen op een rij

A.G.A. Nijmeijer

Post thumbnail Het omgevingsrecht is veel te complex geworden, volgens de regering. De wet- en regelgeving binnen dit rechtsgebied moeten ‘eenvoudig beter’. Daartoe is medio 2014 een wetsvoorstel Omgevingswet bij de Tweede Kamer ingediend. Dat wetsvoorstel belooft grote veranderingen in het omgevingsrecht teweeg te brengen. Tijd voor een eerste kennismaking met dit majeure en ambitieuze wetsvoorstel.

Verdieping | Verdiepend artikel
december 2014
AA20140902

Naked of golden gun? Het Unierechtelijke handhavingsarsenaal om rechtsstatelijke achteruitgang aan te pakken

J. Krommendijk, N. Zamani

Post thumbnail De rechtsstaat staat onder druk in EU-lidstaten zoals Polen en Hongarije. De Europese Commissie beschikt over een aantal instrumenten om de teloorgang van de rechtsstaat tegen te houden. Drie daarvan maken het de Commissie mogelijk financiële consequenties te verbinden aan schendingen van de rechtsstaatbeginselen. De vraag is niettemin hoe effectief het instrumentarium van de Europese Commissie is.

Verdieping | Verdiepend artikel
juni 2022
AA20220471

Resultaat 133–144 van de 211 resultaten wordt getoond