Bestuursrecht

Mag de rechtsstaat voor de burger worden gesloten?

Bouwstenen voor een meer burgervriendelijk bestuursrecht

M. Scheltema

Post thumbnail Tegen de achtergrond van een responsieve vormgeving van de rechtsstaat wordt in dit stuk nagegaan hoe wetgever, rechter en bestuursorganen kunnen bijdragen aan het meer burgervriendelijk maken van het bestuursrecht. Een groter gewicht voor algemene beginselen in verhouding tot dwingende wetsbepalingen, en een meer rechtsstaat-conforme interpretatie van artikel 120 Grondwet moeten daarbij voorkomen dat de rechtsstaat voor de burger wordt gesloten.

Verdieping | Verdiepend artikel
september 2021
AA20210809

Mag ik je een tip geven…?

Over bescherming van tipgevers en beïnvloeding van getuigen

A.A. Feenstra, R.J. de Jong

Post thumbnail

De president van het Hof Arnhem-Leeuwarden heeft strafaangifte gedaan tegen het ministerie van Financiën wegens het geven van instructies aan getuigen om een beroep te doen op hun verschoningsrecht in een fiscale procedure. In dit artikel wordt deze procedure uiteengezet en besproken of het hierin ingestelde cassatieberoep kans van slagen heeft. Ten slotte zal de strafaangifte worden geanalyseerd in het licht van de bestaande jurisprudentie.

Verdieping | Verdiepend artikel
oktober 2015
AA20150767

Man bijt hond? Nieuwe maatregelen in de aanpak van dierenmishandeling en dierverwaarlozing

T.G.J. van Arnhem

De Wet aanpak dierenmishandeling en dierverwaarlozing is op 1 januari 2024 in werking getreden. De wet beoogt sneller en doeltreffender optreden mogelijk te maken na ernstige schendingen van de gezondheid of het welzijn van dieren. In deze bijdrage wordt eerst ingegaan op de aanleiding voor de nieuwe wet, vervolgens op het zelfstandige dierenhoudverbod en andere strafrechtelijke wijzigingen en tot slot op de belangrijkste bestuursrechtelijke onderdelen van de wet.

Annotaties en wetgeving | Wetgeving
maart 2024
AA20240250

Mandata principis

J.H.A. Lokin

Post thumbnail

De mandata principis waren praktische en morele richtlijnen die met name de provinciale gouverneurs meekregen wanneer zij hun ambt in het grote rijk aanvaardden. Ook bevatten zij regels van etiquette; hoe hoort het eigenlijk. Waren zij rechtsbronnen in formele zin of slechts reglementen? In het rijtje van keizerlijke verordeningen – edicta, decreta en epistulae – kwamen zij niet voor. Werden zij ad hoc gegeven of in een boekwerkje? Intrigerende vragen waarop het antwoord onduidelijk blijft. Wél weten we dat keizer Justinianus de mandata in Novelle 17 in ere herstelde. Hem was het voornamelijk te doen om de corruptie van de ambtenaren tegen te gaan.

Overig | Rode draad | Historische wortels van het recht
december 2013
AA20130957

Mensbeelden van burgers, bestuursbeelden van bestuursorganen

L.J.A. Damen

Centrale Raad van Beroep (CRvB) 27 juni 2012, ECLI:NL:CRVB:2012:BX1183, LJN: BX1183, nr. 10/1753 AWBZ, AB 2012/329 m.nt. Ortlep, JB 2012/211, Gst. (2012) 7379.116 m.nt. Tollenaar, RSV 2012/226, USZ 2012/244, NJB 2012/1627

Annotaties en wetgeving | Annotatie
januari 2013
AA20130049

Mitigeren en compenseren in het milieurecht

R. Ligtvoet

Post thumbnail

Op 15 mei 2014 heeft het Europese Hof van Justitie de prejudiciële vragen van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State beantwoord inzake de wegverbreding van de Rijksweg A2. De uitspraak van het Hof zorgt voor een milieurechtelijke landverschuiving en heeft grote gevolgen voor de praktijk en waarschijnlijk ook voor de A2. In deze bijdrage wordt de uitspraak van het Hof geanalyseerd en worden de mogelijke gevolgen voor de praktijk uiteengezet.

Verdieping | Verdiepend artikel
december 2014
AA20140918

Naar een ‘slagvaardiger’ bestuursrecht met de Wet aanpassing bestuursprocesrecht?

T. Barkhuysen, M. Claessens

Post thumbnail Het voorstel inzake de Wet aanpassing bestuursprocesrecht beoogt met maatregelen als het relativiteitsvereiste en incidenteel hoger beroep een ‘slagvaardiger’ bestuursprocesrecht te creëren. De taak van de bestuursrechter tot handhaving van het objectieve recht (rechtmatigheidscontrole) verdwijnt hierdoor meer naar de achtergrond. Een overzicht op hoofdlijnen en een eerste oordeel.

Verdieping | Verdiepend artikel
februari 2012
AA20120083

Naar een stelselherziening in het omgevingsrecht

De hoofdlijnen en de belangrijkste doelstellingen op een rij

A.G.A. Nijmeijer

Post thumbnail Het omgevingsrecht is veel te complex geworden, volgens de regering. De wet- en regelgeving binnen dit rechtsgebied moeten ‘eenvoudig beter’. Daartoe is medio 2014 een wetsvoorstel Omgevingswet bij de Tweede Kamer ingediend. Dat wetsvoorstel belooft grote veranderingen in het omgevingsrecht teweeg te brengen. Tijd voor een eerste kennismaking met dit majeure en ambitieuze wetsvoorstel.

Verdieping | Verdiepend artikel
december 2014
AA20140902

Nawoord bij voorgaande reactie

Wat wil de wetgever?

J.G. Brouwer, L.M. Bruijn, J. Koornstra, B. Roorda, A.E. Schilder

In het februarinummer 2020 van Ars Aequi schreven M. Bruijn, J. Koornstra, B. Roorda, J. Schilder & J. Brouwer ‘Over vermeende wetshistorische interpretatie en selectieve rechtsvinding’. Harm Kloosterhuis en Carel Smith schreven daarop deze reactie. Met nawoord van Bruijn, Koornstra, Roorda, Schilder & Brouwer.

Opinie | Reactie/nawoord
juni 2020
AA20200568

Nawoord op bovenstaande reactie

Th.G. Drupsteen

Nawoord bij een reactie over proceskostenvergoeding in het ambtenarenrecht.

Opinie | Reactie/nawoord
januari 1993
AA19930028

Nederland narcostaat 2.0

Over de paradox van een land dat op het eerste oog niet de uitstraling heeft van een narcostaat en het tegelijkertijd wel is

S. Brinkhoff

Post thumbnail

    In deze bijdrage wordt, met gebruikmaking van een nieuwe definitie van het begrip narcostaat, geconcludeerd dat Nederland als Narcostaat 2.0 kan worden aangemerkt. Een land waar op het eerste oog de grootschalige productie en distributie van narcotica weinig zichtbaar en voelbaar is, maar waar paradoxaal genoeg bij nadere bestudering toch blijkt dat aan alle componenten van de definitie van een narcostaat wordt voldaan. Vervolgens wordt ingegaan op het nut en de noodzaak om Nederland zo te framen.

    In het nieuws

    Spraakmakers

    Sven Brinkhoff, de auteur van het artikel 'Nederland Narcostaat 2.0’ is op 8 juni te gast bij Spraakmakers om te praten over dit onderwerp. In deze radiotalkshow op NPO Radio 1 ontvangt Ghislaine Plag bevlogen gasten die je nét even anders naar het nieuws laten kijken. (NPO Radio 1, 9:30-11:30) De uitzending met Sven Brinkhoff is terug te luisteren op NPO Radio 1.

    Opinie | Opiniërend artikel
    juni 2022
    AA20220466

    Nederlands Komitee, Buitenlandse Zaak?

    H.J. de Kluiver

    Een aanmerkelijk deel van het overheidsbudget wordt in de vorm van subsidies naar het particulier initiatief ‘gesluisd’. Dat geld komt terecht bij een veelheid van organisaties, commissies en komitee's of wordt aangewend ter financiering van door hen georganiseerde activiteiten. Aangezien Nederland echter een verdeeld landje is, leidt subsidieverlening aan de één regelmatig tot groot ongenoegen bij een ander. Dat geeft dan onrust en beroering. Zeker wanneer de naam van het Palestinakomitee valt. Die onrust en beroering kunnen de overheid brengen tot een onduidelijk subsidiebeleid. Onduidelijkheid leidt vervolgens tot onzekerheid. Een onzekerheid die enerzijds door de rechter kan worden verminderd maar anderzijds door de overheid kan worden vergroot. Met name wanneer subsidiëring van informatieve activiteiten afhankelijk wordt gesteld van een ‘volkenrechtelijk’ criterium. Na opmerkingen over de subsidie in het algemeen, illustreer ik het een en ander aan de hand van een concrete casus. Tenslotte noem ik het daar gehanteerde toetsingscriterium oneigenlijk.

    Witte stukken
    juli 1981
    AA19810350