Alles wat je moet weten over laadpalen en laadpassen

We zien ze meer en meer terug in het straatbeeld: elektrische voertuigen. Het is ook logisch dat chauffeurs steeds vaker kiezen voor een alternatief op de traditionele brandstofauto. Bijdragen aan een beter milieu en voordeliger uit zijn ten opzichte van een traditionele tankbeurt zijn slechts voorbeelden van redenen om zo’n switch te overwegen.

Heb jij ook plannen om over te stappen op elektrisch rijden? Zorg dan dat je goed voorbereid aan je elektrische avontuur begint. Door je in te lezen over laadpalen en alles wat daarbij komt kijken, bijvoorbeeld.

Goed nieuws: dat kan hieronder!

Wat zijn laadpalen en laadpassen?
Een laadpaal wordt door sommigen ook wel een oplaadstation genoemd en dat omschrijft eigenlijk precies wat het is: een station om je elektrische voertuig van stroom te voorzien.

Het fenomeen is qua uiterlijk niet veel meer dan een paal in de grond, maar de werking ervan is bijzonder vernuftig. Je start je laadsessie door je voertuig door middel van een kabel aan de laadpaal te verbinden. Of dit ook daadwerkelijk past, is afhankelijk van het type auto waarin je rijdt én de kabel bij dit voertuig hoort.

Je scant vervolgens je laadpas of drupal op de paal, waarna de sessie start. Deze smartcards en laadpassen voor een elektrische auto bevatten chipkaarten die op hun beurt weer bestaan uit onder meer een geheugen, een processor en een contactpunt.

De werking is verder vergelijkbaar met bijvoorbeeld de ov-chipkaart. Je activeert je laadsessie met de eerste scan en stopt deze bij de tweede. De meeste pasaanbieders geven je de mogelijkheid om op je telefoon te kijken in hoeverre je auto is opgeladen en welke kosten daarbij komen kijken. Dit is desondanks niet altijd het geval.

De kosten worden door middel van een automatische incasso van je bankrekening afgeschreven. Het kan daarbij zo zijn dat alle sessies worden gebundeld tot één kostenpost die aan het einde van de maand wordt verrekend.

Welke laadpalen zijn er?
We onderscheiden verschillende type palen, maar deze zijn grofweg te verdelen in drie hoofdcategorieën:

  • Thuisladers
  • Openbare laadpalen
  • Snelladers

Thuisladers
Thuisladers zijn de meest efficiënte optie wanneer je jouw EV wilt opladen. Je schaft ze eenmalig aan, bevestigt ze vervolgens aan de zijkant van je woning en kunt daarna meteen beginnen met het opladen van je auto.

Het is ook de meest voordelige optie, want je maakt hierbij gebruik van je eigen stroomnetwerk en de bijbehorende kosten. Sommige slimme thuisladers zijn daarbij zelfs in staat om het stroomgebruik te combineren met dat van andere, huishoudelijke apparatuur. Je kunt er dan bijvoorbeeld voor kiezen om de auto sneller op te laden zodra de vaatwasser klaar is met zijn werk – om maar wat te noemen.

Het nadeel hiervan is dat je natuurlijk wel ruimte moet hebben voor het installeren van zo’n thuislader. Dat is bij veel rijtjeswoningen niet het geval

Openbare laadpalen
In dat geval ben je aangewezen op de op één na efficiëntste manier van laden: de openbare laadpaal. Je vindt ze in woonwijken, bij sportverenigingen, in dorpskernen… eigenlijk overal waar de vraag naar zo’n laadpaal hoog is.

De prijzen verschillen per locatie, maar niet al te veel. Een prijs van €0,45 kilowatt per uur is bijvoorbeeld vrij gebruikelijk. Schommelingen in tarieven hangen onder meer af van de initiële investeringskosten, de energietarieven en de laadsnelheid.

Het punt is wel dat het bij dit soort palen vrij lang duurt om je auto op te laden. Trek al gauw een uur of vijf uit voor een laadsessie tot en met de gebruikelijke 80%.

Snelladers
Snelladers vind je meestal langs snelwegen en bij benzinestations. Ze doen er geen vijf uur, maar meestal slechts een halfuurtje over om je auto van voldoende stroom te voorzien. Dat is handig, want je wilt natuurlijk niet uren langs de snelweg staan.

Daar staat tegenover dat je ook wel wat meer betaalt. De kosten zijn vaak het dubbele van de gebruikelijke, openbare laadpaal. Iets om rekening mee te houden.

Wat zijn de regels rondom laadpalen?
Laadpalen, en de installatie daarvan, zijn onderhevig aan zowel nationale als internationale wet- en regelgeving. Deze hebben betrekking op een aantal uiteenlopende elementen.

De locatie is er een van. Je mag niet zomaar overal een laadpaal installeren: dit is een keuze die lokale overheden maken in samenspraak met stadsplanners, energiemaatschappijen en andere belanghebbenden. Dit wordt meestal voorgegaan door een inventarisatie: op welke plekken wonen relatief veel bezitters van elektrische auto’s? Het is daarom slim om een eventuele aanschaf van een elektrisch voertuig bij de gemeente aan te geven, zodat ze hier rekening mee kunnen houden.

De palen moeten ook voldoen aan nationale en internationale veiligheidsnormen. Overbelasting, kortsluiting en aardlekken zijn allemaal voorbeelden van dingen die vanzelfsprekend voorkomen moeten worden – vandaar de normen.

Wéér andere regels hebben betrekking op de juridische aansprakelijkheid. Het gaat dan over wie de verantwoordelijkheid draagt bij schade en ongevallen: de energiemaatschappij, de gemeente of een hele andere partij.

En dan zijn er nog regels rondom toegankelijkheid. Mensen met een handicap moeten de laadpalen tenslotte ook kunnen gebruiken.

Allemaal dingen die bepaald moeten worden vóór de laadpaal in kwestie daadwerkelijk wordt geïnstalleerd.

Zijn er ook regels voor mij als chauffeur?
Het is een regel die niet in steen staat geschreven, maar over het algemeen wordt het als onbeschoft gezien om je auto langer op te laden dan nodig. Dit zorgt er namelijk voor dat andere chauffeurs met misschien wel een bijna lege accu niet kunnen laden.

Sommige gemeentes handhaven hier streng op en kunnen je zelfs beboeten wanneer je een zogenoemde laadpaalklever bent: iemand die onnodig lang oplaadt.

Ons advies? Zet je auto altijd op een reguliere parkeerplaats zodra je ziet dat deze is volgeladen.

Dit geldt natuurlijk alleen voor openbare en snelladers. Wat je met je eigen laadpaal doet, is jouw keuze.

Wat moet ik nog meer weten over laadpalen?
Tot slot: we hadden het net over de werking van laadpassen. Mócht je nu bedrijfsmatig zo’n smartcard willen maken: DCP biedt hiertoe verschillende mogelijkheden. We zijn gespecialiseerd in de beste laadpassen mét implementatie van RFID.

Meer weten over de betrouwbaarheid van onze laadpassen? Neem contact met ons op voor meer info!

Categorie: Ondernemen
Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *