Gratis retourtje Dubai?

Iedereen heeft het weleens voorbij zien komen: een meerdaagse masterclass naar Madrid, Milaan of zelfs naar verre oorden als New York of Dubai. Met een gratis retourtje naar een bijzondere bestemming proberen grote advocatenkantoren getalenteerde juridische studenten te lokken. Deze reizen gaan vaak gepaard met sightseeing, diners en late nachten. Welke student wil dat nou niet? Tussen al deze activiteiten door moeten de studenten wel een juridische casus oplossen: het betreft natuurlijk een serious business trip.

Veel grote advocatenkantoren bieden jaarlijks een masterclass of business course aan. De bestemming en de inhoudelijke invulling verschillen daarbij per kantoor, waardoor er geen eenduidig beeld geschetst kan worden. Zo houdt een deel van de kantoren sinds enkele jaren de masterclasses in hun eigen kantoor, maar studenten hebben ook nog genoeg mogelijkheden om een gratis reisje naar het buitenland te maken. In dit redactioneel richten wij ons op deze laatste categorie masterclasses. Niet elke student is de uitverkorene voor een dergelijke reis: er gaan doorgaans meerdere sollicitatierondes aan vooraf en uiteindelijk mag slechts een selecte groep studenten mee op reis. Het is de bedoeling dat deze studenten op een verdiepende manier kennismaken met het kantoor, zodat zij een goed beeld krijgen van de sfeer en de werkzaamheden. Na afloop van de trip krijgen sommige studenten nog een stage of werkstudentschap aangeboden.

Vanuit het perspectief van de verschillende advocatenkantoren is het logisch en noodzakelijk dat zij nieuw juridisch talent willen laten zien hoe fantastisch hun kantoor is. Daarnaast is het goed dat studenten de mogelijkheid krijgen om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt en op de variëteit van advocatenkantoren. Wij vinden het overigens wel bedenkelijk dat rechtenstudenten over het algemeen meer in aanraking komen met wervingsacties door grote vermogende advocatenkantoren dan door andere instanties die eveneens graag talentvolle studenten willen werven, zoals bijvoorbeeld de rechterlijke macht of non-gouvernementele organisaties. Het continue aanbod van aantrekkelijke masterclasses van deze vermogende advocatenkantoren kan op den duur leiden tot een eenzijdige, onbewust ontstane beeldvorming van de arbeidsmarkt bij de student.

Welbeschouwd vragen wij ons af of een buitenlandse masterclass überhaupt de juiste wijze is om een goed beeld te geven van een kantoor aan een nieuwe generatie juristen. Zo valt een vierdaagse vliegreis naar Madrid of New York niet bepaald als ‘duurzaam’ te bestempelen. De laatste jaren is er in onze samenleving steeds meer aandacht voor het thema duurzaamheid. Nieuwe regelgeving en initiatieven worden in het leven geroepen om organisaties te bewegen om duurzaam te ondernemen; denk bijvoorbeeld aan de Europese Wet op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (CSDDD) of aan initiatieven van universiteiten om dienstreizen via de trein te stimuleren (www.eur.nl/nieuws/de-trein-een-rustigere-manier-van-reizen-minder-stress-minder-haasten-en-nog-beter-voor-het-milieu). Veel grote advocatenkantoren hebben de afgelopen jaren een ESG-afdeling opgetuigd om een bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst. Een vliegreis als studentenlokkertje past niet in dit ‘duurzaamheidsplaatje’. Daarnaast kan men zich afvragen in hoeverre een student een realistisch beeld kan krijgen van een kantoor, als de student het merendeel van de tijd feestelijk doorbrengt op een andere locatie. Gezelligheid en nieuwe ervaringen zijn bij een buitenlandse masterclass gegarandeerd, maar wellicht biedt de rij voor de koffie op het kantoor in Amsterdam meer waardevolle inzichten.

Het is dan ook goed om te zien dat steeds meer kantoren met de tijd meebewegen en in Nederland een kennismaking organiseren waarbij studenten een realistischer beeld krijgen van al hetgeen het kantoor te bieden heeft. Voor de overige kantoren lijkt de tijd te zijn aangebroken om de buitenlandse masterclasses te heroverwegen. Maar binnenlandse of buitenlandse masterclass: het blijft een blik op de advocatuur door een roze bril.

Dit redactioneel van Dewy Pistora & Marilou Schaafsma is verschenen in Ars Aequi mei 2024.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *