Wie is er verantwoordelijk voor een zoekgeraakt pakket?

Als je online aankopen doet, kan het voorkomen dat een pakket zoek raakt tijdens het verzenden of bezorgen. Ontzettend vervelend, maar wie is er nu eigenlijk verantwoordelijk? Je kunt je namelijk wel voorstellen dat wanneer je online een nieuwe telefoon hebt besteld en je in de veronderstelling bent dat deze de volgende werkdag wordt geleverd en dit niet gebeurt, dit een enorme teleurstelling is. Gelukkig is het helemaal niet zo ingewikkeld en vertellen wij je precies wie er verantwoordelijk is voor een zoekgeraakt product. Natuurlijk is het ook goed om daarna te kijken wat de vervolgstappen zijn om er uiteindelijk voor te zorgen dat je het product alsnog geleverd krijgt of gewoon je geld terug. Want bij het doen van een online aankoop, het verzenden en het bezorgen zijn namelijk drie partijen betrokken. Jij als consument, de verkoper als verzender het het postbedrijf voor het bezorgen.

Verplichtingen van de verkoper

Wanneer je als consument een product koopt, gaat de verantwoordelijkheid voor het pakket in eerste instantie uit naar de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen dat het pakket correct wordt ingepakt en verzonden, met de juiste adresgegevens. Daarnaast is de verkoper verantwoordelijk voor het kiezen van een betrouwbare vervoerder om het pakket bij de koper te bezorgen. Dit geldt overigens ook voor een bestelling die bijvoorbeeld beschadigd wordt geleverd. Kies daarom voor kwalitatief hoogwaardige Amerikaanse vouwdozen van Dozenproducent, zodat je je daar als verkoper geen zorgen over hoeft te maken.

Verplichtingen van de vervoerder

Zodra het pakket onderweg is, ligt de verantwoordelijkheid voor een veilige en tijdige levering bij de vervoerder. Het is de taak van de vervoerder om ervoor te zorgen dat het pakket niet zoekraakt en op de afgesproken datum bij de koper wordt afgeleverd. Als het pakket toch zoekraakt, zal de vervoerder moeten zorgen voor het achterhalen van de locatie van het pakket en het alsnog bezorgen bij de juiste persoon. Mocht blijken dat het niet terug kan worden gevonden, dan kan het zijn dat je als verkoper recht hebt op een vergoeding. Dit is niet in alle gevallen zo en is vaak ook afhankelijk van de vervoerder en of het pakket verzekerd is verzonden. Is dit niet het geval, dan heb je vaak recht op een standaard vergoeding op basis van het gewicht.

Verplichtingen van de koper

Hoewel de verkoper en de vervoerder een grote verantwoordelijkheid hebben tijdens het proces tot aan het afleveren, heeft ook de koper bepaalde verplichtingen bij het ontvangen van een pakket. Zo moet de koper wel de juiste adresgegevens doorgeven aan de verkoper, zodat het pakket op de juiste locatie kan worden afgeleverd. Daarnaast dient de koper alert te zijn op de ontvangst van het pakket en eventuele problemen direct te melden aan de verkoper of de vervoerder. Het kan namelijk niet zo zijn dat je pas weken na ‘afleveren’ meldt dat je nooit iets hebt ontvangen.

Weet wie er verantwoordelijk is

Al met al blijkt dat verschillende partijen een gedeelde verantwoordelijkheid dragen wanneer een pakket zoek raakt. De verkoper moet zorgen voor een correcte verzending, terwijl de vervoerder verantwoordelijk is voor een veilige aflevering. De koper heeft echter ook een rol in dit proces, door zorgvuldig om te gaan met adresgegevens en alert te zijn op mogelijke problemen. Uiteindelijk is het gezamenlijke doel om te zorgen voor een probleemloze verzending en ontvangst van pakketten.

Categorie: Ondernemen
Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *