Vind een bijzonder nummer Kies het jaar of thema van het bijzonder nummer en ga naar de aflevering. 2025 – Recht door zee2024 – Reizen naar Recht2023 – Kunst & Recht2022 – Recht & Natuur2021 – Crisis!2020 – Concurrentie2019 – Privacy2018 – De eigendom voorbij2017 – Autonomie2016 – Tuchtrecht2015 – Recht & taal2014 – Duits recht2013 – Privatisering van het strafrecht2012 – Zoeken naar hiërarchie2011 – Gezondheidsrecht2010 – Bewijs2009 – Oorlog & recht2008 – Internet & recht2007 – Multidisciplinaire bestudering van de rechtswetenschap2005 – Krom~recht, over misstanden in het recht2004 – De rechtsstaat Nederland2003 – Recht & Religie2002 – Buiten de rechter om2001 – De toekomst van de Europese integratie2000 – Vreemdelingenrecht1999 – Water1998 – Anglo-Amerikaans recht1997 – De derde in het recht1996 – Rechtsharmonie - Wetsharmonie1995 – Joint Ventures1994 – Rechtsvergelijking1993 – Vervoersrecht1992 – Rechter en politiek1991 – Rechtsbeginselen1990 – Rechtseconomie1989 – Europa 19921988 – Ouderenrecht1984 – Literatuur en recht1970 – Het zwarte nummer Vind Bijzonder nummer Deeplink naar deze pagina: https://arsaequi.nl/bijzondernummer/2025_recht-door-zee Bijzonder nummer 2025 – Recht door zee A Tale of Two Treaties: The International Legal Landscape Regarding Shipbreaking A. Gulecha With the recent entry into force (on 26 June 2025) of the Hong Kong Convention on ship recycling, this article examines its relationship with the older Basel Convention on hazardous waste. Can the two international treaties coexist, or do they risk undermining each other? Drawing on treaty law and Conference of the Parties deliberations, the article probes questions of legal harmony, equivalence of control, and the pressing need for clarity in the international regulation of shipbreaking. Bijzonder nummer | Recht door zeejuli 2025AA20250574 Belastingheffing op zeeEen beschrijving van de heffingsrechten op zee (van territoriale tot volle zee) E. Bioch, F.G.M. Soentjens In dit artikel beschrijven auteurs de verdeling van het recht tot belastingheffing op zee vanuit een Nederlands vennootschapsbelastingperspectief met een focus op het onderscheid tussen de territoriale wateren, de exclusieve economische zone (EEZ), het continentaal plat en tot slot de volle zee. Het artikel bespreekt hoe Nederland buitenlandse bedrijven belast die werkzaamheden verrichten in Nederlandse wateren en voorkoming van dubbele belasting biedt voor Nederlandse bedrijven die werkzaamheden verrichten in buitenlandse wateren. Tot slot wordt ingegaan op belastingheffing bij werkzaamheden op volle zee. Bijzonder nummer | Recht door zeejuli 2025AA20250530 Beperking van aansprakelijkheid in het zeerecht: wie kan beperking inroepen? F.L. Stevens Het zeerecht biedt de scheepseigenaar de mogelijkheid om zijn aansprakelijkheid te beperken, met andere woorden niet de volledige schade te vergoeden waarvoor hij aansprakelijk is. De term ‘scheepseigenaar’ kent in het beperkingsrecht een eigen definitie, die aanzienlijk ruimer is dan enkel de vermogensrechtelijke eigenaar. In deze bijdrage wordt nader ingegaan op de positie van bevrachters, managers en operators als beperkingsgerechtigde ‘scheepseigenaars’. Bijzonder nummer | Recht door zeejuli 2025AA20250498 Een deep dive in de (juridische) wereld van diepzeemijnbouw S.C.W.M. Arntz, S. Bakker Diepzeemijnbouw wordt gezien als een oplossing in de behoefte aan schaarse metalen. Deze technologie kan echter ernstige negatieve gevolgen hebben voor het mariene milieu. Het VN-Zeerechtverdrag regelt de bescherming van het mariene milieu. Dit artikel bespreekt de relevante juridische bepalingen en de toepassing daarvan op diepzeemijnbouw. Bijzonder nummer | Recht door zeejuli 2025AA20250542 Maritieme piraterij – een misdrijf met gebreken en uitdagingen G.K. Sluiter Het misdrijf maritieme piraterij – zeeroof – stond tien tot vijftien jaar geleden volop in de belangstelling vanwege vele kapingen door Somalische piraten. Deze bijdrage gaat over de lessen die uit die periode geleerd kunnen worden voor de strafrechtelijke aanpak van piraterij in eventuele toekomstige gevallen. De slotsom is dat zowel het internationale als het nationale strafrechtelijke kader van piraterij verbeterd kunnen worden. Bijzonder nummer | Recht door zeejuli 2025AA20250518 Sea level rise and international nature conservation law: the case of migratory waterbirds in the Wadden Sea N. Verbeek Future sea level rise (SLR) is in part unavoidable and poses a significant threat to migratory waterbirds in the Wadden Sea. Against this backdrop, this article interrogates the Ramsar Convention and the African-Eurasian Migratory Waterbird Agreement (AEWA) to assess to what extent these nature conservation regimes require and encourage adaptation action that can help migratory waterbirds in the Wadden Sea cope with SLR. The article shows that both regimes indirectly require parties to take SLR adaptation action and contain soft law that can fulfil a supplementary role. Bijzonder nummer | Recht door zeejuli 2025AA20250564 Verliezen aan de zee: over geschiedenis en rechtvaardiging van beperking van maritieme aansprakelijkheid T. Lubbers Waar een debiteur op het land met zijn gehele vermogen instaat voor zijn schulden, is dat op zee niet altijd het geval. De scheepseigenaar kan zijn aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen namelijk beperken. Vroeger kon hij zelfs volstaan met afstand van zijn schip aan de crediteur. Dit eeuwenoude privilege wordt doorgaans uitgelegd als een welbewuste inbreuk op de rechten van de crediteur en op de rechtvaardigheid, ter stimulering van investeringen in de maritieme economie. Maar klopt dat beeld wel? Bijzonder nummer | Recht door zeejuli 2025AA20250486 Verplichtingen jegens migranten op zee: recente ontwikkelingen K.C.N. Gombeer Kristof Gombeer onderzoekt in deze bijdrage aan het Bijzonder Nummer ‘Recht door zee’ de spanningen tussen het internationale zeerecht en de mensenrechten in het kader van maritieme migratie. Gombeer toont aan hoe mensenrechten de laatste decennia een correctieve rol zijn gaan spelen bij situaties waarin migranten op zee in nood verkeren. Aan de hand van recente jurisprudentie en het optreden van verschillende staten analyseert hij hoe drie zeerechtregimes onvoldoende soelaas bieden wanneer nationale belangen botsen met mensenrechtelijke verplichtingen. Bijzonder nummer | Recht door zeejuli 2025AA20250508 Woord vooraf J.H.L. van Banning, M.H. van Bellen, S.W.M. Eggen, E. ten Hoor, D. Pistora, C.P.J. Smeulders, I.M. Smits, M.J.P. de Zwart Het recht dat de verhoudingen tussen staten en burgers op zee regelt, is van oudsher het domein van specialisten geweest. In de meeste rechtenstudies komt het onderwerp slechts zijdelings aan bod, om vervolgens snel weer terug te keren naar de rechtsverhoudingen op het vasteland. Tegelijkertijd is het zeerecht van ontegenzeggelijk belang voor de jurist die zich wil bezighouden met de mondiale kwesties van onze tijd. Vandaar dat in het Ars Aequi Bijzonder Nummer 2025 ‘Recht door zee’ het zeerecht en zijn verschillende facetten centraal staan. In dit woord vooraf worden kort de verschillende bijdragen en onderwerpen ingeleid. Bijzonder nummer | Recht door zeejuli 2025AA20250483 Wordt er eindelijk werk gemaakt van de bescherming van de oceaan? A.G. Oude Elferink Dit artikel bespreekt een in 2023 tot stand gekomen internationale overeenkomst voor het behoud en duurzaam gebruik van de biologische diversiteit van de oceaan. Het artikel gaat in op de achtergrond en onderhandeling van de overeenkomst en de inhoud ervan. Het artikel concludeert dat de overeenkomst een belangrijke stap kan zijn voor de bescherming van de oceaan, maar dat veel zal afhangen van zijn toekomstige uitvoering. Bijzonder nummer | Recht door zeejuli 2025AA20250552